بازخوانی گفت‌وگوی “محمدرضا روستایی” به مناسبت بازنشستگی

“محمد رضا روستایی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خوزستان و موسس دفتر خبرگزاری ایسنا در خوزستان که سال‌ها مسئولیت معاونت فرهنگی و روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان را بر عهده داشته است، سال گذشته در گفت‌وگویی که به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی انجام داد، به ذکر خاطراتی از دوران فعالیت خود پرداخت که به مناسبت بازنشستگی وی، این گفت‌وگو بازنشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، محمدرضا روستایی پیرامون جهاد دانشگاهی و ویژگی‌هایی که این نهاد و نیروهای آن را از دیگر نهادها و سازمان‌ها متمایز می‌کند به پیشینه حضور و فعالیت خود در این سازمان اشاره و اظهارکرد: در سال‌های ۶۵- ۶۴ به‌عنوان نماینده دانشجویی جهاد دانشگاهی در شورای آموزشی دانشکده ادبیات، همکاری خود را با معاونت فرهنگی در جهاد دانشگاهی آغاز کردم و پس از آن به بخش طرح و تحقیقات که در حال حاضر به آن معاونت پژوهشی گفته می‌شود، پیوستم؛ از سال ۷۲ نیز به مدت ۱۴ سال مسئولیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان را بر عهده داشتم.

روستایی در مورد روزهای نخست کار در جهاددانشگاهی، گفت: در آن سال‌ها وقایع سیاسی فراوان و تحولات زیادی در سطح دانشگاه رخ می‌داد؛ آن زمان دانشگاه‌ها پرشورتر و فعال‌تر بودند که اکنون در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی راکد شده‌اند. معاونت فرهنگی جهاد نیز دارای کانون‌های متعددی مانند کانون فیلم و موسیقی و شعر و ادب دانشجویی بود و هر یک در ساختمانی از دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را دنبال می‌کردند.

این پیشکسوت رسانه افزود: مهم‌ترین تحولی که در آن دوران پیش آمد راه‌اندازی دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا بود که فضای بسیار خوبی را ایجاد کرد و راه‌اندازی آن‌ها کار سخت و شاقی بود؛ به‌گونه‌ای که ما در آغاز از کار خبرگزاری واهمه داشتیم. در آغاز دستورالعملی برای کار خبرنگاران، دبیران و سردبیر، حوزه کار یا محدودیت‌ها و روال مدیریت خبرگزاری در دست نبود. به خاطر دارم کلید ارسال اولین خبر را که زدیم، با واهمه همراه بود. هر خبری که از استاندار، فرماندار و به‌ویژه در حوزه سیاسی کار می‌شد، با وسواس ارسال می‌شد.

روستایی با یادآوری روزهای نخست کار در خبرگزاری ایسنا و دشواری جلب اعتماد مسئولان، گفت: با همت اعضای خبرگزاری و امانت‌داری آن‌ها و تلاش شبانه‌روزی طی این سال‌ها، پل ارتباطی اعتمادآمیزی ایجاد شد به گونه‌ای که الان ثمره آن را شاهد هستیم و این اعتماد هنوز حفظ شده که بزرگترین سرمایه در ایسنا و ایکنا است و از این رو مولوی می‌گوید: “گفت پیغامبر که چون کوبی دری/ عاقبت زان در برون آید سری”

عضو هیئت‌علمی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان این‌که اولین منطقه خبری ایسنا و ایکنا در خوزستان راه‌اندازی شد، گفت: با وجود مشکلات زیادی که این امر به همراه داشت خبرگزاری ایسنای خوزستان طی یک‌سال به‌عنوان الگو فعالیت کرد و پس از آن برآورد دفتر مرکزی ایسنا این بود که کار موفق بوده‌است، در نتیجه در سایر مناطق کشور دفتر منطقه‌ای خبرگزاری ایسنا راه‌اندازی شد و این به جهت حسن عملی بود که در ایسنای خوزستان مشاهده شد؛ به این ترتیب سایر جهادهای دانشگاهی کشور صاحب مناطق مختلف خبری شدند. پس از آن ایکنا به‌عنوان اولین دفتر خبرگزاری قرآنی در خوزستان افتتاح شد و تاکنون هر دو خبرگزاری برای جهاد دانشگاهی استان برکات زیادی داشته‌اند.

به گفته روستایی، جهاد دانشگاهی از یک هسته اصلی تشکیل شد و این هسته متشکل از بچه‌های انجمن اسلامی _ معتقد به انقلاب و آرمان‌های حضرت امام(ره) _ بود. جذب این هسته در جهاد دانشگاهی با تکیه بر تخصص و مدرک نبود بلکه بیشتر به دلیل تعهد بود و کماکان این امر تا الان نیز تداوم یافته‌است.

این پیشکسوت رسانه با بیان این‌که جهاد دانشگاهی نیروهای زیادی را جذب خود کرده‌است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نه سرمایه مالی آن‌چنانی دارد و نه از نظر تأسیسات و تجهیزات و ابزارآلات در جایگاه برجسته‌ای است؛ ویژگی بزرگی که جهاددانشگاهی دارد وجود نیروهای باانگیزه و متعهدی است که در آن کار می‌کنند. باید این عناوین و خصیصه‌ها را حفظ کنیم. اگر جهاددانشگاهی نتواند این خصیصه‌ها را حفظ کند برای سال‌های آینده دچار مشکل می‌شود.

روستایی با تأکید بر حضور نیروهای متعهد در جهاد دانشگاهی گفت: اکنون تخصص نیز مطرح است ولی در مرحله اول باید بستر تعهد فردی برای جهاد دانشگاهی قابل شناسایی و تأیید باشد؛ اگر فرد متعهد باشد در مرحله بعد می‌توان به تخصص او توجه کرد.

عضو هیئت‌علمی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اظهارکرد: جهاد دانشگاهی نمی‌تواند در چارچوب اداری معمول کار کند؛ اگر این‌گونه باشد مانند دیگر ادارات دولتی می‌شود، با همان مسائلی که این ادارات به آن مبتلا هستند؛ سازمان‌هایی که تنها به دنبال اجرای بخشنامه و انجام دادن باری به هر جهت بعضی از وظایف کاری خود هستند. جهاد دانشگاهی این‌گونه نبوده‌است و اعضای آن هرگز دنبال این مسائل نبوده‌اند. بنابراین یکی از خصلت‌هایی که جهاد باید حفظ کند، همین است و اگر این خصایص را حفظ کند می‌تواند به آینده خود امیدوار باشد؛ اما اگر این خصیصه‌ها را به تدریج کنار بگذارد، دچار مشکل خواهد شد.

وی ادامه‌داد: یکی از برکات خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا این بود که از طریق آن‌ها نیروی انسانی بسیار متعهد و کارآمدی به تدریج شناسایی و جذب شدند و به جهاد دانشگاهی ورود پیدا کردند. تا پیش از راه‌اندازی دو خبرگزاری، جهاد دارای بدنه دانشجویی خوبی بود ولی به مرور این بدنه ضعیف شد. یکی از راه‌های ورود نیروی انسانی به جهاد، همین خبرگزاری‌ها بودند که هنوز هم منشأ ورود نیروهای بسیار خوبی هستند.

روستایی پیرامون جایگاه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز گفت: خاصیتی که معاونت فرهنگی دارد این است که این معاونت چهره و نمود جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها است؛ یعنی مسئولان دانشگاه، جهاد دانشگاهی را بیشتر از طریق معاونت فرهنگی و فعالیت‌های آن می‌شناسند. از این رو حضور معاونت فرهنگی و فعالیت آن است که نشان‌دهنده میزان فعالیت‌های جهاد در دانشگاه به حساب می‌آید.

عضو هیئت‌علمی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در ادامه با بیان این‌که جذب نیروهای جهاددانشگاهی در گذشته عمومأ براساس تعهد و کارایی آن‌ها بود نه بر مبنای رشته و تخصص، گفت: یکی از خطرات موجود همین مدرک‌گرایی‌ها است. اگرچه نیاز است که به تخصص پرداخته شود ولی پیش از آن لازم است نیرو از نظر انگیزه و توانایی‌های فکری و تعهدی نسبت به آرمان‌های انقلاب سنجیده شود چراکه جهاد اگر کار پزشکی، تکنولوژی تولید، آموزشی، فرهنگی و هر کاری انجام دهد، رفتار نیروهای آن است که تأثیر متقابل در افراد و سازمان‌های دیگر بر جای می‌گذارد؛ یعنی آنچه نیروی جهادی را از نیروی سازمان‌های دیگر جدا می‌کند همین خصیصه‌های آرمان‌گرایی آن‌ها است.

روستایی خاطرنشان کرد: راهی که جهاددانشگاهی در پیش گرفته _ از پرداختن به تکنولوژی و فناوری‌‌هایی که موردنیاز جامعه ما در این شرایط بحرانی اقتصادی است _ راه درستی است و برطرف کردن این نیاز خود به گونه‌ای عبادت است و علاوه بر آن‌، پرداختن به خدمات اجتماعی چه در امور پزشکی و مسائل دیگر به‌خصوص اموری مثل مرکز درمان ناباروری _ که کار نویی است _ و شاخه‌هایی این چنین _ که جهاد خوزستان در آن سرمایه‌گذاری کرده_ مسیر خوبی است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که وظیفه جهاد دانشگاهی آموزش و راه‌اندازی دانشگاه نبود، تصریح کرد: ما در دانشگاه‌های مادر مثل شهیدچمران یا علوم پزشکی کار فرهنگی انجام می‌دادیم در حالی که اکنون کار آموزشی ما آن چنان بسط یافته که اداره آن در امور فرهنگی و آرمانی دشوار شده‌است.

عضو هیئت‌علمی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با ابراز امیدواری نسبت به این‌که جهاد دانشگاهی همچنان روی پدیده‌ها و کارهای نو تأمل کند تا بتواند گره‌گشای مشکلات و نیازهای فعلی جامعه ما باشد، اظهارکرد: ما در جهاد دانشگاهی به افرادی نیاز داریم که فقط کلیشه‌ای و اداری کار نکنند؛ بلکه فکر نو تولید کنند و خلاقیت از خود نشان دهند. اگر از این مرحله تفکر و خلاقیت دور شویم به‌تدریج مانند سیستم‌های منجمد اداری می‌شویم و این برای جهاد دانشگاهی پسندیده نیست.

این پیشکسوت رسانه در پایان تأکید کرد: جهاددانشگاهی باید به دنبال نیروهای مبتکر و خلاق باشد و به آن‌ها اجازه کار، فکر کردن و عمل بدهد.

برچسب ها :

دیدگاه‌های کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = 15

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

لینک های مرتبط

کاربران

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید
نام:
موبایل:
گروه:
لطفا کدفعال سازی را وارد کنید:

جستجو

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد