همکاری جهاد دانشگاهی خوزستان با وزارت ورزش در طرح "سرباز مهارت"

۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۴ کد : ۴۰۶۶۲ اخبار برگزیده آموزشی
کارشناس وزارت ورزش و جوانان با اشاره به همکاری با جهاد دانشگاهی در طرح سرباز مهارت، گفت: مدارکی که این سازمان به سربازها پس از دوران آموزشی اعطا می‌کند معتبر است و همه سازمان‌های کشور نیز این مدارک را قبول دارند.
همکاری جهاد دانشگاهی خوزستان با وزارت ورزش در طرح "سرباز مهارت"

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، محمدمهدی فقیهی‌رضایی امروز ۲۷ دی ماه در جلسه هم اندیشی طرح ملی آموزش سرباز مهارت استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: در سال ۹۶ حضرت آقا دستور دادند که از دوران سربازی سربازها بیشتر استفاده شود و بعد نیز ستادی تحت عنوان قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه تشکیل شد. هدف و چشم‌انداز نیز صرفا آموزش سربازان بود، نه اشتغال. اما نگاهی هم به این موضوع بود که بعد از آموزش این سربازها چه می‌شود؟ که اعلام کردیم آموزش‌هایی مدنظر قرار بگیرد که منجر به اشتغال شود. بر این اساس به سمت مهارت‌آموزی رفتیم تا بعد از اتمام دوران خدمت، اگر سرباز خواست ازدواج کند یا شغلی برای خود ایجاد کند، حرفه‌ای را بلد باشد.

وی بیان کرد: غیر از وزارت ورزش نیز دستگاه‌های دیگر درگیر این طرح بودند و آموزش‌هایی را در کنار آموزش نظامی به سربازان ارائه می‌دادند. زمانی هم که طرح آغاز شد، بحث پادگان‌های آموزشی نبود و ما در ۲۸ استان کشور این آموزش‌ها را داشتیم و بعد نیز در سال ۹۷ به عنوان پایلوت، ۵ استان برای انجام طرح انتخاب و کار انجام شد و پس از یک وقفه به دلیل شیوع کرونا، کار مجددا از سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

کارشناس وزارت ورزش و جوانان گفت: سپس ستاد کل نیروهای مسلح در سال جاری نحوه آموزش را تغییر داد و در نهایت به این مرحله رسیدیم که کتاب مدنظر در این خصوص چاپ شود و در اختیار سربازها قرار داده شود و آن را مطالعه کنند. طبق توافقی هم که با جهاددانشگاهی داشتیم، مقرر شد استاد در محل کلاس سربازان حاضر شود و رفع اشکال کند.

وی همچنین عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۶ استان پادگان آموزشی داشتند که پس از حذف یک استان، اکنون ۱۵ استان در اجرای طرح سرباز مهارت فعال هستند.

فقیهی رضایی بیان کرد: کل تعهد ما به ستاد کل نیروهای مسلح در این طرح، آموزش ۱۲۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۰ است که تاکنون آموزش تقریبا ۸۰ هزار نفر با همکاری جهاد دانشگاهی و نیروهای مسلح محقق شده است و ان‌شاءالله تا پایان سال، تمام تعداد متعهد شده محقق خواهد شد. البته در این بین نیز با مشکل بودجه مواجه بوده‌ایم.

وی همچنین بیان کرد: هدف از اجرای طرح سرباز مهارت، از ابتدا آموزش بود اما اکنون ستاد کل نیروهای مسلح به سمت اشتغال نیز رفته است.

کارشناس وزارت ورزش و جوانان در خصوص ارائه مدرک به سربازان پس از طی دوره های آموزشی، گفت: با جهاد دانشگاهی قرارداد منعقد کرده‌ایم، زیرا مدارکی که این سازمان اعطا می‌کند معتبر است و همه سازمان‌های کشور نیز این مدارک را قبول دارند. بنابراین مدارک اعطایی به سربازها معتبر است و هر سربازی که مدرک بگیرد می‌تواند از تسهیلات استفاده کند.

وی عنوان کرد: در تفاهم‌نامه یک بحث مفصل درباره ورزش نیز بود و ورزش می توانست گسترده‌تر از دو آموزشی که اکنون به سربازها ارائه می‌شود، آموزش داده شود و حتی شاید استقبال بیشتری از این مقوله می‌شد اما با گستردگی رشته‌های ورزشی و سازماندهی کار و همچنین امکانات پادگان‌ها مواجه بودیم.

همچنین محمدعلی نیزاری معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در این جلسه، اظهارکرد: از سال ۱۳۹۷ مقرر شد که این طرح به صورت پایلوت توسط جهاد دانشگاهی اجرا شود که ما در خوزستان در ابتدا با همکاری لشکر ۹۲ زرهی، یک هزار و ۱۴ نفر را آموزش دادیم و پس از یک وقفه به دلیل شیوع کرونا، از ابتدای سال ۱۴۰۰ از طریق وزارت ورزش با طرح مرتبط شدیم و دوره‌های آموزشی را آغاز کردیم.

وی بیان کرد: ما با دو مجموعه در قالب این طرح همکاری داریم؛ پادگان شهید باکری دزفول که ماهانه ۲۶۷ نفر را آموزش می‌دهیم و پادگان شهید درویش که ماهانه ۱۲۰ نفر در این طرح آموزش می‌بینند. همچنین موضوعات آموزشی که جهاد دانشگاهی عهده‌دار آن شده است در قالب مهارت‌های زندگی و مهارت‌های کسب و کار است.

معاون آموزش سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: واقعیت این است که اغلب افرادی که تخصص دارند وقتی کاری را راه‌اندازی می‌کنند بیشتر آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند زیرا تنها دانش تخصصی کفایت نمی‌کند و مهارت‌های کسب و کار هم نیاز است. به همین دلیل روی این موضوع تمرکز و سعی داشتیم، رسالتی که بر عهده‌مان است را به خوبی انجام دهیم. به طور کلی از آغاز طرح تاکنون ۳ هزار و ۴۸۳ نفر را آموزش داده‌ایم که از این تعداد نیز هزار و ۸۰ نفر نیروهای آموزشی ناجا و ۲ هزار و ۴۳ نفر سپاه بوده‌اند. در مجموع، ۸۹ درصد نیز مدرک گرفته‌اند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خوزستان سرباز مهارت


نظر شما :