توسط جهاد دانشگاهی خوزستان؛

سمینار «آموزش مهارت تشخیص چاقی و راهکارهای علمی مؤثر کنترل وزن» برگزار شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۹ کد : ۴۲۲۵۷ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان
سمینار «آموزش مهارت تشخیص چاقی و راهکارهای علمی مؤثر کنترل وزن» به میزبانی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
سمینار «آموزش مهارت تشخیص چاقی و راهکارهای علمی مؤثر کنترل وزن» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، دکتر مجید کاراندیش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این سمینار با اشاره به عوارض اضافه وزن و راه‌های پیشگیری و درمان آن اظهار کرد: عوارض اضافه وزن بر افراد شامل بیش از ۴۸ عارضه است که به طور مستقیم و غیرمستقیم به اضافه وزن مرتبط می‌شوند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی و دیابت اشاره کرد.

وی افزود: طبق برآوردهای موجود، بخش قابل توجهی از مرگ و میر انسان‌ها با چاقی ارتباط دارد. حتی اضافه وزن ضعیف ۵ تا ۱۰ کیلوگرم در یک فرد با قد متوسط، خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

کاراندیش گفت: میزان بیماری‌های قلبی از جمله سکته قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی در افراد چاق افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: شیوع فشار خون بالا نیز در افراد چاق دو برابر بیشتر از افراد با وزن مناسب است.

این متخصص تغذیه گفت: حدود ۵ تا ۹ کیلوگرم افزایش وزن، خطر ابتلا به دیابت را دو برابر افزایش می‌دهد و بیش از ۸۰ درصد بیماران دیابتی اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

وی با اشاره به عوارض و تأثیر اضافه وزن و چاقی بر تندرستی افزود: مشکلات ناباروری نیز یکی از عوارض اضافه وزن در افراد چاق است. افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری و مشکلات هنگام زایمان نیز در این افراد بیشتر است.

وی با اشاره به عوارض اضافه وزن در کودکان ادامه داد: اگر قرار باشد چیزی را به فرزندان‌مان آموزش دهیم باید عملی باشد؛ اولیایی که تغذیه سالم داشته باشند می‌توانند به کودکان‌شان این را انتقال دهند. فوری‌ترین عارضه ناشی از اضافه وزن در کودکان مشکلات اجتماعی و عاطفی و شیوع دیابت نوع ۲ است که عمدتا به عنوان یک بیماری افراد بزرگسال شناخته می‌شود و در کودکان و نوجوانان افزایش چشمگیری داشته است.

کاراندیش افزود: اگر یکی از والدین یا هر دو مبتلا به اضافه وزن هستند، شانس برای چاقی کودکان نیز ۸۰ درصد است.

وی با اشاره به منافع و آثار مفید کاهش وزن گفت: کاهش ۵ تا ۱۵ درصد وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی، خطر بیماری‌های خاص به خصوص بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. کاهش وزن می‌تواند به فشار خون بالا یا پایین، قند خون و بهبود وضعیت چربی‌های خون منجر شود.

این متخصص تغذیه گفت: تشخیص اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان با استفاده از نمایه توده بدن، استفاده از دستگاه‌های سنجش ترکیب بدن، ارزیابی چاقی موضعی و تغییرات وزن در طول زندگی امکان‌پذیر است.

وی افزود: باید به افزایش وزن پس از ۲۰ سالگی نیز توجه کنیم. توصیه می‌شود تا حد امکان وزن را در دامنه پایین نمایه توده بدن حفظ کنیم و در کل، در بزرگسالان بیش از ۵ کیلوگرم وزن اضافه نشود.

کاراندیش با اشاره به محیط دور شکم افراد گفت: میانگین محیط دور شکم مردان بیشتر از ۱۰۲ است که در آسیا ۹۰ سانتی‌متر و در زنان بیشتر از ۸۸ سانتی‌متر است.

وی گفت: اگر فرمول تغذیه سالم و ورزش را رعایت کنیم و بپذیریم، دیگر پرسش‌هایی مانند اینکه نان چاق می‌کند یا برنج، پرسیده نمی‌شود.

وی با اشاره به درمان اضافه وزن و چاقی گفت: آنچه باعث تجمع چربی اضافه در بدن شده است شیوه زندگی نامناسب بوده است. اکثر قریب به اتفاق افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی با اصلاح شیوه زندگی درمان می‌شوند.  

کاراندیش افزود: در صورت امکان اولویت با پیشگیری از چاقی است. در صورت ابتلا بهتر است اصراری به رسیدن به وزن ایده‌آل نباشد. کاهش پایدار ۵ تا ۱۰ درصد وزن خطر اکثر عوارض چاقی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

وی به معرفی گروه‌های مواد غذایی پرداخت و گفت: مواد غذایی مغذی انرژی‌زا شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی، مواد مغذی غیر انرژی‌زا شامل ویتامین‌ها، املاح معدنی و آب و سایر مواد مغذی شامل فیبرها و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: سازمان‌های مختلف بهداشتی - پزشکی برای شرح مأموریت‌های سازمانی خود راهنماهای غذایی ویژه و انجمن‌های تغذیه یا شوراهای ملی غذا و تغذیه نیز راهنماهای عمومی تغذیه تدوین و منتشر می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم داشتن فعالیت بدنی مناسب گفت: افراد با دو هدف، فعالیت بدنی دارند؛ نخست با هدف ارتقای تندرستی که باید حداقل نیم ساعت فعالیت با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته انجام شود و دوم با هدف ارتقای تندرستی و وزن مناسب که باید یک ساعت فعالیت با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته انجام شود. تفاوت کالری‌سوزی در ورزش صبح و شب تنها سه درصد است و برای غیرورزشکاران حرفه‌ای حائز اهمیت نیست.

کلید واژه ها: چاقی جهاددانشگاهی خوزستان


نظر شما :