در نشست جهاد دانشگاهی با اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری اهواز مطرح شد؛

آمادگی جهاد دانشگاهی خوزستان برای طراحی نظام‌نامه سنجش ساختمان‌های ناایمن

۰۱ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۳ کد : ۴۵۱۷۷ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان
معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان از آمادگی این مجموعه برای طراحی نظام‌نامه سنجش و پایش ساختمان‌های ناایمن اهواز خبر داد.
آمادگی جهاد دانشگاهی خوزستان برای طراحی نظام‌نامه سنجش ساختمان‌های ناایمن

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، دکتر نوید سیاه‌پلو در نشست سه جانبه جهاد دانشگاهی با اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری اهواز که امروز (اول تیرماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، ضمن معرفی امکانات و مراکز جهاد دانشگاهی خوزستان، اظهار کرد: امیدواریم این جلسه آغازی بر همکاری‌های بیشتر، موثر و مستمر باشد.

وی ادامه داد: در خصوص بحث ساختمان‌های ناایمن پیشنهادی به نظام مهندسی ساختمان خوزستان دادیم و اعلام کردیم که آماده‌ایم یک نظام‌نامه سنجش و پایش ساختمان‌های ناایمن را در جهاد دانشگاهی طراحی کنیم‌. در این راستا، چک‌لیستی که بر اساس آن می‌توان ساختمان‌ها را بررسی کرد، طراحی خواهد شد.

معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: در خصوص برنامه افق ۱۴۰۵ شهرداری اهواز، سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از دعوت‌شدگان به کمیته‌ها، کمک می‌کند. البته ما در برنامه دوم، بخش کمیته فنی و عمرانی را هدایت کردیم و تجربیات خوبی در این حوزه داریم و بدنه شهرداری را به صورت کامل می‌شناسیم.

سیاه‌پلو در پایان عنوان کرد: در خصوص استفاده از مصالح قابل بازیافت کارهایی آغاز شده است مثلا استفاده از لاستیک فرسوده که می‌تواند در تولید آسفالت، لاستیک و... کمک کند. مجموعه جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌ها آماده همکاری با شهرداری اهواز است.

موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان می‌تواند "دانشگاه حل‌مساله" باشد

در این نشست همچنین دکتر حمیدرضا هلاکویی مدیر گروه مهندسی عمران موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در بخش پژوهش، مراکز حل مساله هستند؛ در همه جای دنیا هر دستگاه و سازمانی مساله‌ای دارد، آن را به دانشگاه می‌سپارد تا فکری به حال آن کند هر چند که دانشگاه‌های نسل جدید به سمت خلق مساله نیز پیش رفته‌اند.

وی ادامه داد: ما در جهاد دانشگاهی یک تیم مجموعه‌ای هستیم. آنچه که مهم است پیام و هدف این جلسه است و مجموعه جهاد دانشگاهی خوزستان اعلام آمادگی می‌کند برای شهرداری اهواز به عنوان دانشگاه حل مساله نقش‌آفرینی کند و چنانچه موضوعات و مباحثی هست که به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی می‌تواند در آن کمک کند، برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم.

هلاکویی گفت: در بسیاری از پژوهش‌هایی که در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده، اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی نیز نقش داشته‌اند و آمادگی داریم که با تمام توان برای حل مسائل کمک کنیم.

دانشگاهیان در سیاست‌گذاری شهری کمک کنند

سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز نیز در این جلسه، اظهار کرد: این جلسات مقدماتی برای آشنایی و مطرح شدن موضوعات است اما باید خروجی داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از اشکالات موجود در شهر در حوزه‌های مختلف، به این دلیل به وجود آمده‌اند که به جای برنامه محور بودن بسیاری از اوقات فرد محوری، موضوع کار بوده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: شهرهای مختلف در حال برنامه‌ریزی و دیدن افق ۱۴۲۰ هستند و ما هنوز برای سال ۱۴۰۲ هم برنامه نداریم. یکی از موضوعات جدی که از ابتدا روی آن تمرکز داشتیم برنامه محور بودن است. یکی از مصوبات شورا این بوده که شهرداری حداقل برنامه اهواز را در افق ۱۴۰۵ ببیند و مشخص شود که در حوزه‌های مختلف عمران، معماری، ترافیک، شهرسازی و... قرار است به کجا برسیم.

محمودی عنوان کرد: شهر موجود زنده‌ای است؛ موضوعاتی از جمله فاضلاب اهواز و یا اینکه در محله‌ای مانند کیانپارس تراکم‌سازی صورت گرفته است، مساله یک یا دو روز نیست. علت بسیاری از مشکلات شهر اهواز این است که برنامه جامعی برای شهر در افقی که همه به آن پایبند باشند، دیده نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه معماری ایرانی اسلامی باید مشخص شود که اهواز قرار است به کجا برسد؟ یا در بحث ترافیک، طرح جامع ترافیک شهر دیده نشده است. در حوزه حمل و نقل نیز به این شکل است. بنابراین باید برنامه جامع و چشم‌اندازی که به آن متعهد شویم، طراحی شود و همه ذینفعان شهر، این برنامه را بپذیرند.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به انتظار همکاری دانشگاه با شهرداری عنوان کرد: انتظار داریم که مجموعه دانشگاهی به ما و شهرداری کمک کند. جلسات متعددی برگزار شده است و در این خصوص پیشنهاد من این است که مساله محوری در نظر گرفته شود. 

وی با تاکید بر ناایمن بودن ساختمان مسکونی ۱۵۴ واحدی تعاونی بیمارستان ابوذر و لزوم ورود دانشگاهیان به این مساله بیان کرد: بحث متروپل می‌تواند درس‌ها و عبرت‌های زیادی در بخش سازه، معماری، روند صدور پروانه و... داشته باشد. در اهواز ساختمان‌های ناایمن یک مساله جدی است و دارد جو روانی ایجاد می‌کند؛ ساختمان مسکونی ۱۵۴ واحدی تعاونی بیمارستان ابوذر در حال ایجاد مساله برای شهر است. چه کسی می‌تواند این اطمینان را به مردم بدهد و آرامش ایجاد کند؟ جامعه دانشگاهی است که می‌تواند ورود کند.

محمودی با تاکید بر لزوم  طرح مساله برای حل مشکلات شهر، گفت: این روند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در شورای شهر نیز می‌تواند خیلی کمک کند. شورا جایگاه راهبردی در سیاست‌گذاری دارد و بسیاری از اشکالاتی که در شهر پیش آمده همین جا سیاست‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: تیم مدیریت شهری چون خود از بدنه دانشگاه هستند، به کار علمی و دانشگاهی باور دارند. حوزه دانشگاهی می‌تواند کمک کند و ما نیز این آمادگی را داریم و انتظار داریم که همکاران‌مان در معاونت‌های شهرداری، مساله مطرح کنند و به دانشگاهیان ارائه دهند. حوزه سیاست‌گذاری با ما و حوزه کارشناسی و علمی با دانشگاهیان است و اگر بنا است که سیاست‌گذاری شود یا قانونی وضع شود، ما این آمادگی را داریم.

لزوم ارائه تکنولوژی‌های جدید شهری از سوی دانشگاه‌ها

در ادامه پرویز حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز، اظهار کرد: ما به عنوان بازیگران حوزه شهری، شاید خیلی از اشکالات موجود را نبینیم. خوشبختانه در اهواز انواع دانشگاه‌ها را داریم بنابراین انتظار ما این است که دانشگاهیان به عنوان ناظران بیرونی که علم دارند، به ما کمک کنند و باتوجه به اشکالاتی که در اجرا داریم، راه حل علمی برای این اشکالات بیان کنند.

وی ادامه داد: ما  آنقدر درگیر روزمرگی می‌شویم که شاید از علم و تکنولوژی روز به شدت فاصله بگیریم. یکی از معضلات اهواز این است که درب منهول‌ها به سرقت می‌رود اما در دانشگاه صنعتی شریف تکنولوژی نانویی به کار برده و درب‌هایی تولید کرده‌اند که مقاومت دارد و در آن میلگرد نیست و به درد سرقت هم نمی‌خورد؛ دانشگاه باید این گونه راه‌گشای مشکلاتی باشد که ما داریم.

معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز گفت: با جهاد دانشگاهی بیگانه نیستیم و سال‌ها است که از آزمایشگاه‌های این مجموعه استفاده می‌کنیم. این مجموعه پشتوانه علمی دارد و نتایجی که می‌دهد قابل پذیرش و منطقی خواهند بود.

حسینی عنوان کرد: آسفالت تنی ۱۳ میلیون خریده می‌شود؛ اجرای آسفالت برای ما به شدت هزینه‌بر است و شرایط اهواز از نظر رطوبت، گرما و مشکلات فاضلابی به شدت آن را آسیب‌زا کرده است. به دنبال اصلاح آسفالت و جایگزین کردن آن هستیم و امیدواریم بتوانیم از تکنولوژی جدیدتر استفاده کنیم. هر چه آسفالت می‌کنیم بعد از یک مدت به روز اول بازمی‌گردیم که هم هزینه‌بر است و هم اعتبار مجموعه را زیر سوال می‌برد.

وی بیان کرد: انتظار داریم که اگر تکنولوژی‌های به‌روزی وجود دارد که با شرایط آب و هوایی اهواز همخوانی دارد، پیشنهاد دهند و در نقاطی به سرعت به صورت پایلوت اجرا کنیم‌. انتظار داریم مجموعه دانشگاهی پشتیبانی علمی را بدهند تا معضلات را حل کنیم.

مطالعات پدافندی و ترافیکی باید در بلندمرتبه‌سازی دیده شود

هدایت‌الله زارع‌زاده‌ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز نیز در این نشست، اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری به مسائلی اشاره شد که واقعا، آسیب‌زا هستند. کمیته سیما و مناظر و نمای شهری، ۱۸ وظیفه دارد که اگر در سال‌های گذشته به درستی به این وظایف پرداخته می‌شد تاکنون به یکی دو وظیفه یعنی بررسی نماهای ساختمان‌های شهری عمل شده بود. 

وی ادامه داد: در خصوص بلندمرتبه‌سازی و معضلات آن، ما در  کشور قانون کم نداریم و شاید یکی از دلایل آشفتگی در ساخت و ساز، وجود قوانین زیاد است که گاهی با هم در تعارض هستند. ضوابط بلندمرتبه‌سازی در سال ۹۹ ابلاغ شد اما هیچ کلانشهری آن را اجرا نکرد. در یک ماه اخیر در اهواز تامین اعتبار شده که مطالعات انجام شود و تا پایان سال ضوابط بلندمرتبه‌سازی شهر اهواز را داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: اینکه هر کسی در هر نقطه، هر تعداد طبقات درخواست می‌دهد و به وی مجوز داده می‌شود، یک امر ناپسند است و هیچ کارشناس و شهروندی نمی‌پذیرد در مکان‌هایی که تبعات شهرسازی و پدافندی وجود دارد، ضوابط لازم دیده نشود.

وی افزود: در حوزه استانداری، به کرات به شهرهای استان خوزستان ابلاغ شد که در ساختمان‌های هشت طبقه به بالا باید مطالعات پدافندی و ترافیکی و شهرسازی جزو الزامات‌شان باشد.

زارع‌زاده گفت: دانشگاهیان هر چقدر کلاس تئوری برای دانشجو برگزار کنند، به اندازه یک کار عملی و میدانی تاثیرگذار نیست. آنچه لازم است دانشجویانی که در آینده در حوزه نظارت و طراحی و اجرا فعالیت خواهند کرد، به آن برسند این است که دیدگاه داشته باشند که به مراتب مهم‌تر از آموزش مکاتب معماری و شهرسازی است.

وی ادامه داد: پیشنهادی به شهردار مبنی بر برگزاری مسابقات معماری در خصوص المان‌های شهری دادم که با استقبال خوبی مواجه شد. با برگزاری این مسابقات، روحیه رقابتی بین دانشجویان پیش می‌آید و به تنوع در حوزه منظر شهری کمک می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: بحث فناوری نوین ساختمانی، به جد نیاز امروز شهرهای ما است. مصالح امروز با متریالی که ۱۰ سال پیش به کار می‌رفت بسیار متفاوت است. متریالی که اکنون در دنیا استفاده می‌شود بعضا با شیشه اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین باید خود را به روز رسانی کنیم تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

زارع‌زاده گفت: در خصوص کسر پارکینگ در مجتمع‌ها، پارکینگ خط قرمز ما در حوزه شهرسازی است و به حقوق عامه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در خصوص ساختمان بزرگ تجاری که در تقاطع وهابی است، در زمان صدور پروانه آن گفتیم که به دلیل تجمیع واحدها، قطعا تبعات ترافیکی و شهرسازی خواهد داشت؛ چنین ساختمان‌هایی در عین حال که می‌توانند محرک توسعه باشند، شاید بیشتر از آن آسیب‌ها و چالش‌های ترافیکی داشته باشند. چنین پروژه‌هایی را در تمام دنیا بیرون از محدود و حریم شهر و سمت مناطق کم برخوردار و کم رونق احداث می‌کنند تا محرک توسعه باشند بنابراین از این به بعد نباید اجازه دهیم پروژه‌های بزرگ تجاری در مراکز ترافیکی اجرا شوند.

وی گفت: در حوزه مطالعات، دست همکاران خود را در جهاد دانشگاهی می‌فشاریم و اگر بتوانند در این حوزه با شهرداری همکاری داشته باشند، استقبال می‌کنیم.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خوزستان شهرداری اهواز شورای شهر اهواز


نظر شما :