رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد:

اخذ تاییدیه عملکرد میدانی دو سایز جدید مته/تاسیس ۴ شرکت دانش‌بنیان تا پایان سال

۳۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۵ کد : ۴۶۴۲۱ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان با اشاره به تاسیس ۴ شرکت دانش بنیان تا پایان امسال، آخرین دستاوردهای این سازمان را تشریح کرد و گفت: اخذ تاییدیه عملکرد میدانی دو سایز جدید مته Rock bit، اخذ مجوز تولید ماده ایزوتون سیسمکس از IMED وزارت بهداشت و اخذ تاییدیه عملکرد آزمایشگاهی و تست میدانی ۶ مدل فیلترهای صنعتی ماشین‌های کاترپیلار، از جمله این دستاوردها است.
اخذ تاییدیه عملکرد میدانی دو سایز جدید مته/تاسیس ۴ شرکت دانش‌بنیان تا پایان سال

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، دکتر سیدعلیرضا علوی در آستانه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی (۱۶ مرداد) عنوان کرد: با توجه به اتخاذ سیاست محصول‌محوری در کنار توسعه خدمات تخصصی در سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در سه سال گذشته، با اجرای این سیاست و اتمام فرآیند طراحی و تدوین دانش فنی، انجام آزمایش‌های میدانی، اخذ تاییدهای نهایی و راه‌اندازی خط تولید انبوه چند محصول استراتژیک و دانش‌بنیان، تاسیس چهار شرکت دانش‌بنیان تا پایان سال جاری در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی توضیح داد: جهت‌گیری فعالیت‌های همکاران سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در حوزه پژوهش و فناوری توسعه طرح‌های فناورانه در دو بخش اصلی صنعت و بهداشت هدف‌گذاری شده است. خوشبختانه در سایه الطاف الهی و تلاش‌های جهادی پژوهشگران و محققان این سازمان در پژوهشکده تکنولوژی تولید، دستاوردهای ارزشمندی در ماه‌های اخیر به دست آمده است.

دکتر علوی اظهار کرد: اخذ تاییدیه عملکرد میدانی دو سایز جدید مته Rock bit، اخذ مجوز تولید ماده ایزوتون سیسمکس از IMED وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخذ تاییدیه عملکرد آزمایشگاهی و تست میدانی ۶ مدل فیلترهای صنعتی ماشین‌های کاترپیلار، از جمله این دستاوردها بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: طراحی و ساخت چهار مدل جدید مته Rock bit، طراحی و ساخت پنج مدل جدید فیلتر ماشین‌های کاترپیلار و ساخت ماده ضد خوردگی محلول در آب و محلول در نفت، از جمله اقدامات پژوهشکده در نیمه نخست امسال است که در مراحل پایانی قرار دارند.

دکتر علوی با اشاره به دستیابی جهادگران این سازمان به دانش طراحی و ساخت انواع فیلترهای صنعتی مورد نیاز وزارت نفت و نیرو گفت: تاسیس مرکز جدید تخصصی طراحی و تولید فیلترهای صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک اهواز از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد. این پروژه با ۸۵ درصد پیشرفت در حال انجام است و در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی دو پروژه دیگر سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان را در حوزه صنایع شیمیایی معرفی و عنوان کرد: مرکز تخصصی پژوهش، فناوری و مهندسی تولید مواد شیمیایی و راه اندازی خط تولید انبوه مواد ضد خوردگی محلول در آب و محلول در نفت، دو پروژه دیگری است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان تاکید کرد: توجه به برنامه‌ها و شاخص‌های توسعه هر استان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی، آموزشی، صنعتی و اقتصادی در تدوین برنامه‌های توسعه هر واحد استانی جهاددانشگاهی مورد توجه است. در خوزستان نیز با توجه به این مهم، تلاش جهاددانشگاهی ایفای نقش موثر برای پاسخ به موضوعات و مسایل استان بوده است.


لزوم توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های درمانی، صنعتی و آموزشی در خوزستان

وی گفت: برای نمونه، شاخص‌های توسعه یافتگی استان خوزستان در سال‌های گذشته نشان داده است که خوزستان در سال‌های اخیر نیازمند توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های درمانی، صنعتی و آموزشی بوده است.

دکتر علوی ادامه داد: بر همین اساس معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با تکمیل زیرساخت‌های خود موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری مرکز جراحی محدود و اخذ مجوز بهره‌برداری آزمایشگاه ژنتیک در سال ۱۴۰۰ شد. همچنین برای تکمیل زنجیره خدمات تخصصی خود راه‌اندازی مرکز درمان سرطان پستان و همچنین کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودک در سال ۱۴۰۱ را در دست اجرا دارد. فعالیت‌های عمرانی مربوط به طرح‌های یاد شده در مراحل پایانی است و ااین دو بخش در سال جاری به سبد خدمات تخصصی پزشکی سازمان اضافه خواهد شد.


تولد ۲۵۰۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی خوزستان

وی بیان کرد: تاکنون ۲۵۰۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی خوزستان متولد شده‌اند و طرح توسعه این مرکز در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر علوی در بخش دیگری از سخنان خود به دولتی بودن اقتصاد در خوزستان اشاره و تصریح کرد: مطابق آمارها خوزستان تقریبا ۱.۵ برابر از استان‌های دیگر دولتی‌تر است. به عبارت دیگر سهم دولت در اقتصاد استان نسبت به سایر استان‌ها بزرگ‌تر است. این مهم پیامدهای فرهنگی قابل توجهی در حوزه کارآفرینی و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان داشته است.

وی گفت: مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی خوزستان برای ایفای نقش جدی‌تر در چنین فضایی، در ماه‌های اخیر دو تفاهم‌نامه مهم با پارک علم و فناوری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به امضا رساند تا زمینه تسهیل فعالیت‌های هشت شرکت مستقر در مرکز و گسترش تعداد شرکت‌ها فراهم شود. فراهم نمودن فضای آزمایشگاهی برای واحدهای فناورِ نیازمند به فضای کار آزمایشگاهی و همکاری در تجاری‌سازی محصولات واحدها با توجه به سابقه سازمان در گرفتن مجوز تولید محصول از سازمان غذا و دارو، از جمله خدمات اخیر مرکز به شمار می‌رود.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان‌کرد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان توجه جدی به موضوع فرهنگ‌سازی در این زمینه دارد و جهاددانشگاهی خوزستان علاوه بر عضویت در شورا، در سه کارگروه "نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگ بنیان" و  کارگروه "نخبگان" و کارگروه "ارتقا فرهنگ کار، کارآفرینی و تعاون" ذیل این شورا حضور فعالی برای ایفای نقش در این حوزه دارد. به عنوان نمونه ایسنا و ایکنای خوزستان به عنوان دو بازوی رسانه‌ای، همکاری مستمری برای ترویج فرهنگ تولید و معرفی الگوهای عملی موفق در این حوزه دارند. در کنار حوزه فرهنگی سازمان، معاونت آموزشی سازمان نیز توجه جدی به موضوع ترویج فرهنگ کارآفرینی در مناطق مختلف استان داشته است.

دکتر علوی افزود: ایجاد شبکه پیشرانهای بومی استان در طرح مشاغل خانگی از جمله این اقدامات است. برگزاری کارگاه‌های ترویجی در مناطق محروم استان و شناسایی استعدادهای موجود در این مناطق برای پرداختن به موضوع اشتغال خانگی متناسب با اولویت‌های توسعه مشاغل خانگی در استان از دیگر اقدامات یادشده است. اجرای موفق طرح سرباز مهارت در پادگان‌های استان نیز از دیگر اقدامات در این بخش است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان به فعالیت‌های این سازمان در حوزه آموزش عالی اشاره و با بیان ضرورت گسترش رویکرد فناورانه در آموزش عالی، تاکید کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ موسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی خوزستان رویکرد جدی‌تری به موضوع فناوری، آموزش مبتنی بر پژوهش و فناوری اتخاذ کردند. تسهیل زمینه فعالیت‌های فناورانه برای اعضای هیات علمی و دانشجویان از طریق امضا تفاهم‌نامه طرح دستیار فناور با پارک علم و فناوری خوزستان و اخذ مجوز بهره‌مندی دانشجویان موسسه از طرح دستیار فناوری از معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله اقدامات اخیر است.

وی ادامه داد: بازنگری و تصویب آئین‌نامه حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه در سال ۱۴۰۰، از دیگر اقدامات برای ترغیب دانشگاهیان برای ایفای نقش در این حوزه است. مشارکت در سامانه نظام ایده و نیاز (طرح نان) وزارت علوم نیز یکی دیگر از این اقدامات است.


توسعه بیش از ۲۰ رشته جدید در موسسه و مرکز علمی کاربردی خوزستان

دکتر علوی افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی با اخذ دو رشته کارشناسی ارشد جدید و توسعه بیش از ۲۰ رشته جدید در مقطع کارشناسی و کاردانی در موسسه و مرکز علمی کاربردی برای مهرماه ۱۴۰۱، از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.


اجرای طرح استانی "سنجش رضایت از زندگی" در گروه پژوهش روانشناسی

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی این سازمان اشاره کرد و گفت: گروه پژوهش روانشناسی این سازمان طرح استانی "سنجش رضایت از زندگی» را  اخیرا به پایان رسانده و مرحله نخست طرح ملی آن نیز به پایان رسیده است. توجه به نتایح این طرح می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کمک شایانی به مدیران مربوطه کند. همچنین کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان خوزستان در سال ۱۴۰۱ طرح بررسی دلایل افزایش سن ازدواج در میان جوانان را به این گروه واگذار کرده است. این گروه با اداره‌کل ورزش و جوانان و بهزیستی استان نیز طرح‌های مشترک در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: گروه آموزش سلامت این سازمان نیز نتایج طرح مطالعاتی طرح چهارچوب‌بندی پیام در حوزه سلامت را اخیرا منتشر کرده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه بزرگترین کار فرهنگی در جهاددانشگاهی تقویت روحیه خودباوری و اعتقاد به شعار "ما می‌توانیم" است، تاکید کرد: هر فعالیتی که به این مهم ختم شود، یک فعالیت فرهنگی است. به عنوان مثال در یکی از بازدیدهای اخیر دانشجویان از دستاوردهای پزشکی جهاددانشگاهی خوزستان شاهد حس افتخار و سربلندی در بین بازدیدکنندگان بودیم و جوانان حاضر بر نقش معرفی دستاوردها در تقویت امید به آینده و خودباوری تاکید داشتند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی جهاددانشگاهی خوزستان چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سیدعلیرضا علوی


نظر شما :