سیزدهمین نمایشگاه صنعت نفت خوزستان برگزار شد

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز افتتاح شد که در این نمایشگاه سازمان جهاددانشگاهی خوزستان آخرین دستاوردهای این نهاد در حوزه نفت و انرژی را به نمایش گذاشته است.
سیزدهمین نمایشگاه صنعت نفت خوزستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خوزستان، نمایشگاه امسال با حضور ۲۷۱ شرکت از ۱۶ استان برگزار می شود که از این تعداد ۲۰۰ شرکت سازنده تخصصی تجهیزات صنعت نفت هستند.

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان از ۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و در نمایشگاه امسال ۱۰۸ شرکت دانش بنیان حضور دارند.

در آیین گشایش این نمایشگاه، معاون وزیر نفت، استاندار خوزستان، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران حضور داشتند.

اطمینان وزیر نفت برای جمع‌آوری مشعل‌ها تا پایان دولت

وحیدرضا زیدی فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: بحث جمع‌آوری گازهای همراه یکی از مواردی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده است و در این زمینه امیدواریم طرح‌های در دست اجرا هرچه سریعتر به نتیجه برسند. در این خصوص وزیر نفت نیز این اطمینان را داده است تا با اهتمام انجام شده بتوانیم این موضوع را تا پایان دولت جمع‌آوری کنیم.

وی افزود: بحث ال ان جی بحث سابقه‌داری در صنعت نفت است اما هنوز به نقطه ثابت و مشخصی در این حوزه نرسیده‌ایم. در دیداری که وزیر نفت با مقام معظم رهبری داشتند ایشان ابراز امیدواری کردند تا این موضوع نیز در این دولت به سرانجام برسد تا بتوانیم صاحب فناوری LNG و خود LNG بشویم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بیان کرد: دو برابر شدن شرکت‌های دانش بنیان حاضر در نمایشگاه نفت خوزستان در مقایسه با سال گذشته مایه خوشحالی است.

زیدی فر اظهار کرد: رویکرد دولت جدید این است که بحث صدور خدمات فنی و مهندسی در دستور کار قرار گیرد و کارگروهی در این زمینه نیز تشکیل و در حال فعالیت در این خصوص است.

وی افزود: صنعت نفت و سازندگان تجهیزات آمادگی کامل دارند تا صادرات خدمات فنی مهندسی با بالاتریت کیفیت را برای کشورهای همسایه و کشورهایی که خواهان تولیدات داخلی ایران هستند داشته باشند.

همچنین معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به بحث‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: مجموعا بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۹۵ میلیون دلار قرارداد و تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و فناور داخل کشور داشته‌ایم.

زیدی فر با اشاره به توافق‌نامه‌هایی با وزارت دفاع عنوان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری صنعت نفت باید از لبریز فناوری بخش‌هایی از جمله وزارت دفاع استفاده کند.

وی با اشاره به بحث اعلام ممنوعیت خرید خارجی از سوی وزارت نفت برای اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شوند، گفت: بالغ بر ۲۰۰ قلم کالا در سطح صنعت نفت با توجه به تولید در داخل کشور اعلام ممنوعیت خرید خارجی شده است.

خوزستان می‌تواند هاب قطعات، خدمات مهندسی و انرژی باشد

همچنین علی اکبر حسینی محراب در این آیین با بیان اینکه نفت با صنعت تعریف می‌شود، اظهار کرد: در بر روی فعالان حوزه صنعت نفت باز است و قول می‌دهیم از این بخش در استان خوزستان حمایت کنیم.

وی افزود: در بحث تجهیزات و قطعات نفتی همیشه با یک مافیا مواجه بوده‌ایم به شکلی که شرکت‌های خارجی که اینجا کار می‌کردند شبکه‌ای را تشکیل می‌دادند تا شرکت‌های داخلی نتوانند فعالیت داشته باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: وقتی شرکت‌های داخلی با این زنجیره جنگیدند نتیجه آن شد که امروز قطعات و تجهیزاتی در حوزه صنعت نفت تولید می‌شود که می‌تواند بخش زیادی از نیاز غرب آسیا را پوشش دهد و در تولید نفت به اوپک کمک کند و این یک افتخار است.

حسینی محراب عنوان کرد: قیمت قطعات و تجهیزات از زمانی که واردکننده قطعات بودیم با شرایطی که تولید داخل قطعات و تجهیزات انجام‌شده، بسیار متفاوت شده است و باید گفت که تفاوت‌ها در این زمینه بسیار است.

وی افزود: خوزستان می‌تواند یک هاب در بحث قطعات، خدمات مهندسی و انرژی باشد و این بسته به آن است که مسئولان شرکت‌های نفتی استان و وزارت نفت توجه ویژه‌ای داشته باشند تا با تفویض اختیارات به استان حرکت بسیار نو و قوی را در این حوزه رقم بزنند.

استاندار خوزستان با بیان این که خوزستان می‌تواند در بحث تامین قطعات و تجهیزات نفتی بازار منطقه باشد، گفت: این نمایشگاه صنعت نفت باید در جنوب عراق تکرار شود تا شرکت‌های عراقی با قطعه‌سازان استان دیدار داشته باشند و قرارداد ببندند و باید با تمام استان‌های نفتی جنوب عراق ارتباط بگیریم.

حسینی محراب عنوان کرد: اکنون به هر دلیلی شرکت‌های خارجی دیگر حضور ندارند و شرکت‌های داخلی جایگزین شده‌اند و این یک افتخار برای نظام است. ما تلاش خواهیم کرد تا موانع از پیش روی فعالیت شرکت‌های داخلی برداشته شود تا با تولید صیانتی بتوانیم بازارهای مورد نظر را به دست آورده و حفظ کنیم.

وی افزود: خوزستان به دنبال ایجاد نهضتی در حوزه پایین دست نفت و پتروشیمی است تا شاهد ارزش افزوده و اشتغال بیشتری باشیم. باید در این حوزه حتما توسعه وسیعی در استان داشته باشیم و از همه افرادی که می‌توانند در این زمینه به استان کمک کنند دعوت می‌کنیم پای کار بیایند و ما نیز در کنار آن‌ها خواهیم بود.

جوانان نخبه، سرمایه‌هایی مهمتر از "فلرها" که می‌سوزند

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از مواردی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد رسیدن به اصل اساسی اقتصاد دانش بنیان است.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان صرفا تولید دانش بنیان نیست بلکه مدیریت دانش بنیان بر همه کارها است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بحث دانش بنیانی باید در همه اصل‌ها نمایان شود و مورد توجه قرار بگیرد، گفت: قانون جهش دانش بنیان قانونی است که در مجلس برای حمایت از بحث دانش بنیان مصوب شده است. حمایت ما از شرکت‌های دانش بنیان نباید صرفا مالی باشد بلکه اعتماد به تولید داخل و دانش بنیان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است.

رحیمی مظفری با اشاره به این که عده‌ای می‌گویند سرمایه‌های ما بالای فلرها می‌سوزد، گفت: آن سرمایه‌ای که امروز مهمتر از نفت و گاز و فلرها می‌سوزد جوانان دانشمندی و نخبگان علمی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم و از ظرفیتشان استفاده کنیم.

وی با بیان این که نفت را می‌توان یک روز دیرتر استخراج کرد، تصریح کرد: ما قرار نیست صادرات نفت را حداکثری داشته باشیم و باید زنجیره‌ای شکل گیرد که با توجه به آن نسبت به صادرات اقدام کنیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم شرکت‌های دانش بنیان بحث ضمانت نامه‌ها بود که در ماده ۴ قانون جهش تولید این مساله حل شده است.

رحیمی مظفری ادامه داد: اگر شرکت‌های دانش بنیان کالای با کیفیت تولید کنند شک نکنید غیرت ملی مردم اجازه نخواهد داد تا از کالای خارجی استفاده شود و در این زمینه باید شرایط نابرابر و تبعیض‌هایی که میان تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد از میان برداشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه ایران فقط نفت نیست بلکه انسان‌هایی هستند که زنجیره ارزش و ارزشمندی به نفت می‌دهند. واقعیت تلخ ایران اسلامی نفتی است که بزرگترین فرصت در کشور بوده اما به واسطه اتفاقات امروز تبدیل به یک تهدید شده که دشمنان با فشار به دنبال تحریم و... هستند.

صنعت نفت باید به سمت بنگاه اقتصادی شدن برود

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز دراین مراسم ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگ صنعت نفت جنوب که بر خود لازم دانسته اجرایی کند بحث دایر کردن نمایشگاه‌های تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت کشور است.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی یک فرصت طلایی برای همه مجموعه‌های سازنده و مصرف کنندگان تجهیزات است که با توجه به فضای کشور این فرصت ایجاد شده تا با همدلی و همفکری بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تلاش‌های مضاعفی در جهت پربار بودن نمایشگاه انجام شده است، گفت: حدود ۲۷۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که بیش از ۷۵ درصد از آن‌ها سازنده و از مجموعه‌های ارزشمند صنعتی داخل کشور هستند.

دانشی عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهم در این نمایشگاه بحث حضور پررنگ مجموعه‌های دانش بنیان کشور است که خوشبختانه حضور مجموعه‌های دانش بنیان نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است تا به بهترین شکل بتوانیم صنعت نفت کشور را به سمت دانش بنیان شدن حرکت دهیم.

وی اظهار کرد: اگر آسیب شناسی نسبت به دوره‌های قلبی داشته باشیم باید گفت که دیگر دوره سخت افزاری گذشته است. پیشرفت‌های خوبی در حوزه سخت افزار داشته‌ایم و اکنون باید در حوزه ابزار دقیق و حوزه‌های این چنینی ورود کرده و عملکردی موفق داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: صنعت نفت باید به سمت بنگاه اقتصادی شدن برود تا بتوانیم از زنجیره‌های ارزش نفت کمال استفاده را ببریم و صنعت نفت را اقتصادی کنیم؛ در این زمینه قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده است.

دانشی عنوان کرد: یکی از اقدامات در این راستا در مناطق نفتخیز جنوب، بحث فروش گازهای مشعل است که برای اولین بار رخ داده است. همچنین بحث فعال سازی ال ان جی‌ها که در کشور مغفول مانده، اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

"هفت خان رستم" برای شرکت‌های دانش‌بنیان هفتاد خان شده است

همچنین علی راضی جلالی رییس پارک علم و فناوری خوزستان در این آیین اظهار کرد: قانون جهش تولید، تولید اول، قانون ترک تشریفات و بسیاری از آیین نامه‌های تولید دانش بنیان در بسیاری از وزارتخانه توسط مجلس تصویب و توسط نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده اما اتفاق خاصی در این حوزه نمی‌افتد.

وی با بیان این که هفت خان رستم برای شرکت‌های دانش‌بنیان هفتاد خان شده است، افزود: وقتی از زیست بوم فناوری حرف می‌زنیم یعنی تمام عوامل و بازیگران آن در کشور مثل قانونگذاران، بانک‌ها، شرکت‌ها و تولیدکنندگان و نهادهای نظارتی باید با هم هماهنگ باشند اما چنین چیزی وجود ندارد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: اینکه چرا ضمانت نامه‌های صادره توسط صندوق پژوهش و فناوری خوزستان توسط شرکت‌ها و صنایع بزرگ پذیرفته نمی‌شود در حالی که قانون آن وجود دارد مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

راضی جلالی با اشاره به وجود ۴۰۰ شرکت قطعه‌ساز و ۱۸۰۰ شرکت در شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: این شرکت‌ها از رقابت با شرکت‌های خارجی استان بازمانده‌اند چون اجازه رشد کردن به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی افزود: ضریب و درصدی برای حضور توانمند و مقتدر شرکت‌های تولیدکننده داخل که به رغم شرایط سخت در استان کار می‌کنند در نظر گرفته نشده است.

راضی جلالی عنوان کرد: با حمایت‌های استاندار خوزستان و سایر مسئولان استان قصد داریم زیست بوم فناوری و نوآوری را در خوزستان به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با انتقاد از شرایط سخت دریافت محصولات و تولیدات پتروشیمی برای صنایع پایین دستی پتروشیمی و تولیدکنندگان خرد، اظهار کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت صنایع پایین دستی در پتروشیمی با توجه به عرضه همه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به تولید ادامه دهند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به تنظیم نامه‌ای خطاب به وزیر علوم برای تسهیل دریافت محصولات پتروشیمی برای شرکت‌های تولید کننده کوچک خارج از بورس کالا، گفت: اگر مصوبه‌ای در هیات دولت تصویب و ۲ درصد از تولیدات و محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی در اختیار تولیدکنندگان صنایع پایین دستی قرار گیرد تضمین می‌کنم که ۲۰ هزار شغل در خوزستان ایجاد می‌شود.

راضی جلالی با اشاره به نهایی شدن کارخانه نوآوری و فناوری با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: محل کارخانه نوآوری و شکوفایی جایی جز نفت نیست و اگر خارج از این مجموعه باشد اشتباه است.

گفتنی است، کتاب سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفتنیز  در آیین گشایش این رویداد رونمایی شد.

 این کتاب در ۱۹۲ صفحه به معرفی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و آخرین دستاوردهای ارایه شده، پرداخته است.

رشد و توانمندسازی صنعتگران داخلی برآیند برگزاری نمایشگاه نفت است

حمید رضا گلپایگانی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار شرکت ملی حفاری ایران است.

وی افزود: این رویداد مهم اقتصادی که پس از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران بزرگترین رویداد نمایشگاهی در صنعت نفت کشور است، فرصت ارزشمندی برای ارزیابی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل داخلی در ساخت قطعات و تجهیزات و تامین نیازهای این صنعت راهبردی است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: شرکت ملی حفاری ایران همسو با شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران که در نمایشگاه حضور فعال دارند نهایت همکاری و همیاری را با سازندگان، صنعتگران، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها خواهد داشت تا شاهد شتاب بخشی در تحقق برنامه‌های کلان صنعت نفت باشیم.

گلپایگانی عنوان کرد: حضور در این رویداد صنعتی و اقتصادی که با شعار " ایران قوی، نفت دانش بنیان و تکمیل زنجیره ارزش" از ۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود فرصت مغتنمی برای صنایع و شرکت‌های فعال در حوزه طراحی، مهندسی و فناوری ساخت داخل است که بتوانند آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های خود را به نمایش بگذارند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با توصیه به شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان و شرکت‌های تولیدکننده داخلی گفت: این شرکت‌ها با بهره‌گیری بهینه از این فرصت نمایشگاه، ضمن حفظ بازار و مشتریان خود از تبادل دانش و اطلاعات غافل نشده و با تعامل، همفکری و همکاری با شرکت‌های تابعه صنعت نفت از تجارب گران‌سنگ متخصصان این صنعت در جهت نوآوری و ارتقاء کیفیت اقلام تولیدی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی و بازارسازی در گروی تولید کالای با کیفیت و قیمت رقابتی است و براین اساس سازمان‌های پیشرو در راستای مشتری مداری و جذب مشتریان جدید، ارائه خدمات با کیفیت را سرفصل کار قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: برآیند برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت قطعات و تجهیزات صنعت نفت در اهواز با مشارکت تولیدکنندگان و متقاضیان، رشد کیفی، نوآوری و توانمندسازی صنعتگران داخلی است و بستر مناسبی جهت بهره‌گیری متقابل از توان بخش‌های دولتی و خصوصی خواهد بود.

خام فروشی نفت شایسته ایران نیست

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در اهواز ضمن تاکید بر ضرورت افزایش زنجیره ارزش و ثروت در صنعت نفت اظهار کرد: خام فروشی نفت شایسته جمهوری اسلامی نیست و در این زمینه به طور جدی برنامه داریم زنجیره ارزش صنعت نفت را ارتقا دهیم و نفت را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم.

وی افزود: نمایشگاه امسال مصداق تحقق شعار امسال و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به شرکت های دانش بنیان است به شکلی که امسال ۱۰۷ شرکت حاضر در این نمایشگاه دانش بنیان هستند که بخش عمده ای از آن‌ها را شرکت های خوزستانی تشکیل می دهند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به فعالیت های شرکت های دانش بنیان خوزستان گفت: خوزستان در ساخت تجهیزات صنعت نفت پیشرو بوده و فعالیت های بسیار خوبی داشته است. همچنین شهرک های صنعتی فعالی در استان داریم که گام های موثری در راستای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور برمی دارند.

دانشی با اشاره به خودکفایی در تولیدات صنعت نفت عنوان کرد: در زمینه ساخت کالا پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم . خصوصا در ایام تحریم جهش بزرگی در ساخت کالاهای استراتژیک صنعت نفت داشتیم.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش زنجیره ارزش و ثروت در صنعت نفت گفت: خام فروشی نفت شایسته جمهوری اسلامی نیست و در این زمینه به طور جدی برنامه داریم زنجیره ارزش صنعت نفت را ارتقا دهیم و نفت را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم؛ زیرا نفت یک کالای استراتژیک و سوق الجیشی در امور بین الملل است و می توانیم محصولات متعددی از نفت تولید کنیم و امیدواریم به برکت حضور شرکت های دانش بنیان نگاه ها به این سمت سوق پیدا کند.

دانشی در خصوص بحث جمع آوری گازهای مشعل گفت: قراردادهای خوبی با مجموعه های داخلی برای جمع آوری گازهای مشعل صورت گرفته است که نقش قابل توجهی در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

گفتنی است سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این نهاد در حوزه نفت و انرژی را به نمایش گذاشته است.


نظر شما :