دیدار سرپرست جهاددانشگاهی خوزستان با عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری
در ابتدای این دیدار دکتر محمدی مجد، گزارشی از وضعیت و فعالیتهای سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ارائه نمودند. ایشان پس از تشریح اهداف و برنامه های آینده، ایجاد فرصتهای جدید جهت رشد و تعالی سازمان و به دنبال آن خدمت رسانی بهتر به استان خوزستان را لازم دانست. در ادامه دیدار ایشان برخی از دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی خوزستان را شرح دادند.
همچنین در این دیدار حضرت آیت الله کعبی، عضو هیئت رییسه مجلس خبدگان رهبری و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با تبریک انتصاب دکتر حسن محمدی مجد به عنوان رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، جهادانشگاهی را نهادی انقلابی و برخاسته از ارزشهای اصلی نظام دانستند و تصریح کردند: اجتناب از روزمرگی و تعریف یک برنامه تحولی برای جهاددانشگاهی امری ضروری و مهم است.
ایشان با بیان اینکه ظرفیت جهاد دانشگاهی با چند وزارتخانه و سازمان مهم مرتبط است،تصریح کردند: ظرفیتهای جهاد دانشگاهی با وزارت علوم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است. همچنین ارتباط تنگاتنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات و... دارد. وی افزودند: جهاد دانشگاهی میتواند موتور محرک، پیشران، پشتیبان و حرکتدهنده ای وزارتخانه ها و به مثابه سازمان دهنده شبکه نخبگانی باشد و در حوزه ابتکار، ابداع و خلاقیت و تحول در کشور جهشی ایجاد کند. آیت الله کعبی افزود: جهاد دانشگاهی میتواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و فعال سازی پارکهای علم و فناوری، ارتباط اثر گذار با سازمان فنی و حرفهای و مهارت آفرینی منشأ تأثیر باشد.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی به شرطی میتواند در عرصههای مختلف منشأ تاثیر باشد که چند رویکرد را در دستور کار خود قرار دهد. وی با بیان اینکه رویکرد اول جهاد دانشگاهی باید رویکرد مدیریت جهادی باشد، فرمودند: مدیریت جهادی، مدیریت با انگیزه و خستگیناپذیر و مدیریت مؤمنانه، متعهدانه و مسئولانه است و از جهت دیگر مدیریت جهادی مدیریتی است که میتواند در عرصههای مختلف ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رویکرد دیگر جهاد دانشگاهی را استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی باید بتواند از ظرفیت جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی استفاده بهینه داشته باشد.
وی افزود: رویکرد سوم جهاد دانشگاهی که بسیار اهمیت دارد این است که جهاد دانشگاهی نباید به یک نهاد اداری و سازمانی در کنار سازمانهای دیگر تبدیل شود جهاد دانشگاهی باید شتاب دهنده باشد. آیت الله کعبی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی میتواند در مثلث تحول فرهنگی، پیشرفت علمی و فناوری، حل معضلات و مشکلات پایهای کشور و مقابله با فقر، فساد و تبعیض طراحی و برنامه ریزی کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در میدان عملیاتی باید جریانسازی کند، بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید در راستای سازماندهی نسل جوان، تشکیل کارگاههای کارآفرینی و مهارتافزایی و تولید ثروت در میان این نسل و همچنین در جهت تبدیل آسیبهای بزرگ اجتماعی به توانمندسازیهای اجتماعی تلاش کند.
جهاددانشگاهی مراقب خصلت جهادی و انقلابی خود باشد نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر قرار باشد جهاد دانشگاهی همچون دیگر نهادها فقط بخش آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و خبرگزاری داشته باشد و به یک سازمان در کنار دیگر سازمانها تبدیل شود نمیتواند تحول آفرین باشد و خصلت انقلابی و جهادی خود را از دست می دهد.
وی ابراز کرد: اگر جهاد دانشگاهی خلصت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد دیگر جهاد دانشگاهی نیست لذا نباید به ابتکار و خلاقیت منحصر شود، ابتکار و خلاقیت، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تنها یکی از عرصههایی است که جهاد دانشگاهی باید انجام دهد. آنچه جهاد دانشگاهی را از سایر سازمانها متمایز می کند توجه به روحیات مومنانه جهادگران و توجه به جهاد علمی و علم جهادی است
نظر شما :