جلسه بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌های مشترک و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

امروز شنبه ۲۲ مهر ، جلسه بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌های مشترک و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن سمینار سازمان جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد .
جلسه بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌های مشترک و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، دکتر حسن محمدی‌مجد، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان از آمادگی این سازمان برای همکاری با سیستم بهداشت و درمان استان خوزستان در خدمات‌رسانی به مردم خبر داد.وی با بیان اینکه خوزستان سرشار از ثروت و در عین حال دارای مشکلات و نارسایی‌های مختلف است، اظهار کرد: تمام توانمندی‌های جهاد دانشگاهی خوزستان متعلق به کل مردم است و ما آماده هم‌افزایی با همه بخش‌ها هستیم تا ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات مردم به کار گرفته شوند.
محمدی مجد افزود: جهاد دانشگاهی خوزستان با افتخار در خدمت سیستم بهداشت و درمان است تا بتواند در حوزه‌های بهداشتی و درمانی خدمات خوبی به مردم ارائه شود.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: علاوه بر حوزه‌های بهداشت و درمان، ظرفیت‌های دیگری مانند خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را در سازمان جهاد دانشگاهی داریم و می‌توانیم در بحث اطلاع‌رسانی و افزایش سطح سواد سلامت مردم، بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم.
محمدی‌مجد بیان اینکه جهاد دانشگاهی خوزستان آماده همکاری در همه مسائل مورد نیاز و حل مسائل است، افزود: در حوزه‌های آموزشی، مراکز کوتاه مدت متعدد، دو مرکز آموزش عالی و مرکز فنی و مهندسی را داریم. در حوزه شیمی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز ژل سونوگرافی با اخد تاییدیه‌های سازمان غذا و دارو و همچنین محلول ایزوتون تولید شده است.
وی با اشاره به وجود آلودگی‌های محیط زیستی از جمله آلودگی‌های ناشی فلرهای مختلف و سوختن گازهای ترش در سطح استان خوزستان، بیان کرد: همه این مسائل تکالیف ما را سنگین‌تر می‌کند.
در ادامه مهندس بهنام قدرتی معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز گفت: سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان سابقه طولانی در ارائه خدمات درمانی مختلف به مردم شریف استان را داشته است و در حوزه درمان ناباروری مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان بزرگترین مرکز درمان ناباروری استان می باشد.
وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1400 و تکلیف مجلس شورای اسلامی به سازمان جهاد دانشگاهی در رابطه با بحث غربالگری سرطان های شایع علی الخصوص سرطان سینه بانوان، به منظور پرهیز از موازی‌کاری در ارائه خدمات، این جلسه برگزار شده است تا با مسئولان علوم پزشکی در بحث همکاری‌های مشترک همفکری شود.
قدرتی گفت: هدف از برگزاری این جلسه بررسی زمینه توسعه همکاری‌ها در رابطه با انجام غربالگری‌ها و خدمات درمان ناباروری است.
وی با اشاره به فراهم شدن سیستم الکترونیک مراکز درمانی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: امیدواریم با شناسایی نیازها در سطح استان خوزستان بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

در ادامه دکتر ناصر ضیغمی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه مباحث مربوط به سلامت باید به مطالبه مردمی تبدیل شود، گفت: با افزایش سطح سواد سلامت مردم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسیم و امیدواریم با کارهای علمی، از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این زمینه استفاده شود. 

وی اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا و ایکنا، باید با استفاده از ارتباطات سازمان‌یافته‌تر و هدفمندتر و از طریق افزایش سطح سواد سلامت جامعه در راستای پیشبرد اصلی‌ترین ماموریت سازمانی این معاونت یعنی تامین و حفظ سلامت جامعه استفاده شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال‌های اخیر سرطان به عنوان دومین یا سومین علت مرگ و میر در حوزه بیماری‌های غیر واگیر مطرح بوده است. هر چند سندی قوی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر توسط رئیس جمهور، نماینده WHO و دیگر مسئولان امضاء شده اما متاسفانه آن طور و که باید و شاید به آن عمل نشده است.
ضیغمی با اشاره به دو راه‌کنش در پیشگیری از سرطان بیان کرد: یکی از این راه‌کنش‌ها غربالگری سه سرطان هدف یعنی سرطان دهانه رحم، سرطان روده و سرطان سینه است که از زمان مطرح شدن این موضوع، فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده است. راه‌کنش دیگر در این زمینه تشخیص زودرس سرطان‌های دیگر است تا پیگیری‌ها و ارجاع بیماران دارای علامت انجام شود.
وی با بیان اینکه باید توجه شود که غربالگری برای افرادی با سن خاص و بدون داشتن علائم انجام می‌شود، افزود: برای غربالگری سرطان پستان معاینه سینه انجام می‌شود و در این خصوص با کمک یکی از پزشکان طرز معاینه صحیح به ماماها آموزش داده شد. با توجه به اینکه برای غربالگری به امکانات خاصی نیاز نداریم و به مردم نیز دسترسی داریم، انجام آن برای ما آسان‌تر است.
ضیغمی عنوان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ مبتنی بر تست FIT بود که در فرآیند این کار، هنوز سطح دو و سه شروع نشده بود و تقریبا تاریخ انقضای کیت ها نزدیک بود بنابراین آن‌ها را بین دیگر دانشگاه‌ها نیز توزیع کردیم.
وی افزود: برای غربالگری سرطان دهانه رحم نیز گفته بودند که باید پاپ اسمیر انجام و برای تهران ارسال شود که هزینه این کار قابل توجه است و سرانجام پیدا نکرد.
ضیغمی عنوان کرد: باید ببینیم سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان چه میزان در بحث غربالگری و درمان کمک می‌کند تا از این ظرفیت استفاده شود.
وی با اشاره به آمادگی مرکز بهداشت برای ارجاع موارد غربالگری به مرکز پزشکی جهاد دانشگاهی خوزستان بیان کرد: پیشنهاد می‌شود هر گونه همکاری در قالب نمودار گردش فرآیند باشد تا هر بخش بداند چه جایگاهی در فعالیت‌ها دارد تا با هم افزایی، به نتایج ملموسی دست پیدا کنیم.
در ادامه دکتر سیما اورنگ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام سرطان گفت: اگر سه تا چهار هفته در تشخیص و درمان سرطان تاخیر بیفتد، 10 تا 20 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش می‌یابد و این زمان، معادل تمام شیمی‌درمانی‌های کمکی است که برای یک بیمار استفاده می‌شود.
وی افزود: به منظور تشخیص زودهنگام سرطان، غربالگری سرطان‌های دهانه رحم، سینه و روده بزرگ در مراکز بهداشت در حال انجام است.
اورنگ بیان کرد: بیشترین کار در حوزه غربالگری، برای گروه‌های هدف است. به طور مثال برای غربالگری سرطان سینه زنان 30 تا 69 ساله غربالگری می‌شوند و در صورت داشتن علائم یا سابقه فامیلی، به پزشک ارجاع داده می‌شوند و اگر نیاز به ارجاع به سطح دو داشته باشند نیز این کار انجام می‌شود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آمادگی انجام غربالگری سرطان روده بزرگ برای گروه‌های هدف دیگر در صورت مشارکت خیرین گفت: برنامه وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان روده بزرگ این است که این کار به صورت پایلوت در جمعیت 50 هزار نفری انجام شود که با توجه به محدودیت در تست FIT امکان پوشش کامل جمعیت را نداشتیم اما از سال گذشته جمعیت بیشتری را اضافه کردیم.
وی عنوان کرد: تا پیش از این در غربالگری سرطان دهانه رحم، نمونه‌ها از خوزستان به تهران ارسال می‌شد اما از سال گذشته مجددا این کار آغاز و مقرر شده است که آزمایشگاه‌ها را به تهران معرفی کنیم. این کار انجام شده البته هنوز تاییدیه‌ای از آزمایشگاه مرجع سلامت دریافت نشده است.
اورنگ با اشاره به پوشش کامل غربالگری سرطان سینه بر اساس برنامه موجود گفت: انتظار می‌رود سالانه 35 درصد گروه هدف ارزیابی شوند که معمولا 5 درصد این افراد به سطح دو ارجاع داده می‌شوند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس برنامه سال 97، اهواز، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، ماهشهر، شوشتر، بهبهان و دزفول باید مرکز تشخیص زودهنگام سرطان داشته باشند که مرکز اهواز از همان ابتدا راه‌اندازی شده است و اکنون تمام ارجاع‌ها از سطح استان را می‌پذیرد. مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در ایذه در بحث سونوگرافی و ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه فعال است و در ماهشهر نیز قرار است از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.
اورنگ عنوان کرد: غربالگری در سطح یک در حال انجام است و اگر امکانات مورد نیاز تامین و آزمایشگاه‌ها تایید شوند، پوشش به صورت کامل انجام می‌شود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در اهواز غربالگری سرطان سینه را انجام می‌دهد اما می‌توان از ظرفیت بخش‌های دیگر نیز در این زمینه استفاده کرد. هر چند نباید تمرکز تنها در اهواز باشد و باید دسترسی‌ها افزایش یابد یا تعرفه‌ها کم شود تا بار هزینه‌های مردم کم شود.
وی با اشاره به همکاری مطلوب بیمه‌ها در این خصوص عنوان کرد: اگر قرار باشد جهاد دانشگاهی خوزستان کمک حال ما در ارائه خدمات به موارد ارجاع شده از سوی بهداشت باشد، آمادگی کامل برای ارجاع افراد را داریم.
در ادامه احمد جلالی کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: باید بینیم خدمات و تعرفه‌هایی که جهاد دانشگاهی خوزستان انجام می‌دهد، به چه صورت است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی خوزستان ظرفیت‌های خوبی دارد و اینکه این سازمان کنار دانشگاه علوم پزشکی اهواز باشد، حرکت خوبی است. امیدوارم تعاملات بیشتر شود تا خدمات بیشتر و بهتری به مردم ارائه شود.
دکتر فرانک شالویی کارشناس برنامه درمان ناباروری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان هم از نظر امکانات و هم تعرفه‌ها مرکز بسیار خوبی است و میزان موفقیت آن در درمان، بسیار بیشتر از دیگر مراکز است.
دکتر قدرت‌الله شاکری‌نژاد مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت با همه توان خود نیز نمی‌تواند همه مسئولیت سلامت را بر عهده بگیرد، قطعاً بسیاری از مؤلفه‌های دیگر در جامعه وجود دارند که می‌توانند در بحث تأمین سلامت به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی افزود: مسئولیت اصلی غربالگری بر عهده بخش بهداشت است و آمارهایی که در بحث اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان ارائه شد بسیار تکان‌دهنده است و این موضوع اهمیت غربالگری را نشان می‌دهد.
مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: خوشبختانه مراکز خوبی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در کشور داریم و این موضوع در ایران بسیار جدی گرفته شده است و هزینه زیادی بابت آن پرداخت می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است و کارهای بسیار جدی در بحث غربالگری سرطان سینه در خوزستان در حال انجام است که جای تقدیر دارد. کار در حوزه سطح یک یعنی بهداشت به خوبی در حال انجام است و در ارجاعاتی که تاکنون به سطح دو انجام شده است نیز رضایت‌مندی وجود دارد.
مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: فعالیت‌های خوب بهداشت و درمان به معنی این نیست که سازمان‌های توانمند دیگر به این موضوع ورود نکنند. به نظر می‌رسد برگزاری چنین جلسه‌ای می‌تواند منشاء حرکت خوبی باشد.
شاکری‌نژاد عنوان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که جهاد دانشگاهی خوزستان با خیرین منعقد کرده است بخشی از ویزیت‌ها و امکانات و خدمات درمانی به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود که این کار بسیار ارزشمند است.
وی بیان کرد: در حوزه خدمات سطح دو امکانات خوبی در جهاد دانشگاهی خوزستان وجود دارد و در حال حاضر برخی سازمان‌ها در حال دریافت خدمات از جهاد دانشگاهی خوزستان هستند.
مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: جهاد دانشگاهی خوزستان یک نهاد عمومی غیردولتی است و قطعاً خرید هر دستگاه برای آن با قیمت بسیار بالا انجام می‌شود اما با این اوصاف خدمات را با تعرفه عمومی غیردولتی ارائه می‌دهد و تعرفه جهاد دانشگاهی تنها کمی از بخش دولتی بالاتر است و به نظر می‌رسد این نرخ‌ها برای مراجعه‌کنندگان مناسب باشد.
شاکری‌نژاد گفت: به نظر می‌رسد می‌توان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا خدمات با تعرفه‌های مناسب به مردم ارائه شود.
وی با اشاره به اهمیت جدی گرفتن آموزش سلامت، افزود: در حوزه توانمندسازی، جهاد دانشگاهی خوزستان دو خبرگزاری منحصر به فرد و بین‌المللی ایسنا و ایکنا را دارد که استناد به این دو خبرگزاری واقعی است و وجاهت و صداقت آن‌ها بر همه آشکار است. به نظر می‌رسد باید از این ظرفیت بیشتر برای افزایش سطح سواد سلامت مردم و اطلاع‌رسانی در زمان اجرای پویش‌ها استفاده کرد.

در ادامه دکتر قدرت‌الله شاکری‌نژاد، مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با همه توان خود نیز نمی‌تواند همه مسئولیت سلامت را بر عهده بگیرد، گفت :  قطعاً بسیاری از مؤلفه‌های دیگر در جامعه وجود دارند که می‌توانند در بحث تأمین سلامت به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی افزود: مسئولیت اصلی غربالگری بر عهده بخش بهداشت است و آمارهایی که در بحث اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان ارائه شد بسیار تکان‌دهنده است و این موضوع اهمیت غربالگری را نشان می‌دهد.

مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: خوشبختانه مراکز خوبی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در کشور داریم و این موضوع در ایران بسیار جدی گرفته شده است و هزینه زیادی بابت آن پرداخت می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است و کارهای بسیار جدی در بحث غربالگری سرطان سینه در خوزستان در حال انجام است که جای تقدیر دارد. کار در حوزه سطح یک یعنی بهداشت به خوبی در حال انجام است و در ارجاعاتی که تاکنون به سطح دو انجام شده است نیز رضایت‌مندی وجود دارد.

مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: فعالیت‌های خوب بهداشت و درمان به معنی این نیست که سازمان‌های توانمند دیگر به این موضوع ورود نکنند. به نظر می‌رسد برگزاری چنین جلسه‌ای می‌تواند منشاء حرکت خوبی باشد.

شاکری‌نژاد عنوان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که جهاد دانشگاهی خوزستان با خیرین منعقد کرده است بخشی از ویزیت‌ها و امکانات و خدمات درمانی به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود که این کار بسیار ارزشمند است.

وی بیان کرد: در حوزه خدمات سطح دو امکانات خوبی در جهاد دانشگاهی خوزستان وجود دارد و در حال حاضر برخی سازمان‌ها در حال دریافت خدمات از جهاد دانشگاهی خوزستان هستند.

مدیرگروه سلامت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: جهاد دانشگاهی خوزستان یک نهاد عمومی غیردولتی است و قطعاً خرید هر دستگاه برای آن با قیمت بسیار بالا انجام می‌شود اما با این اوصاف خدمات را با تعرفه عمومی غیردولتی ارائه می‌دهد که تنها کمی از بخش دولتی بالاتر است و به نظر می‌رسد این نرخ‌ها برای مراجعه‌کنندگان مناسب باشد.

شاکری‌نژاد گفت: به نظر می‌رسد می‌توان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا خدمات با تعرفه‌های مناسب به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به اهمیت جدی گرفتن آموزش سلامت، افزود: در حوزه توانمندسازی، جهاد دانشگاهی خوزستان دو خبرگزاری منحصر به فرد و بین‌المللی ایسنا و ایکنا را دارد که استناد به این دو خبرگزاری واقعی است و وجاهت و صداقت آن‌ها بر همه آشکار است. به نظر می‌رسد باید از این ظرفیت بیشتر برای افزایش سطح سواد سلامت مردم و اطلاع‌رسانی در زمان اجرای پویش‌ها استفاده کرد.


نظر شما :