رئیس پارک علم و فناوری خوزستان:

شبکه تخصصی فناوری باید در سطح ملی تعریف شود

محمد راضی‌جلالی در نشست با سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی که امروز (۲۵ مهرماه) در پارک علم و فناوری خوزستان برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه این پیوندها با سایر مجموعه‌های استان عمیق‌تر شود و اثرات و برکات خوبی برای استان خوزستان و کشور داشته باشد، اظهار کرد: موضوعی که پیگیر آن هستیم بحث ایجاد شبکه فناوری است.
شبکه تخصصی فناوری باید در سطح ملی تعریف شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به لزوم ایجاد شبکه تخصصی فناوری گفت: باید این شبکه فناوری را به صورت یک شبکه ملی تعریف کنیم و اگر در جایی توانمندی کافی در یک حوزه وجود دارد مجموعه دیگری در همان فضا و بستر کار نکند.

محمد راضی‌جلالی در نشست با سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی که امروز (۲۵ مهرماه) در پارک علم و فناوری خوزستان برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه این پیوندها با سایر مجموعه‌های استان عمیق‌تر شود و اثرات و برکات خوبی برای استان خوزستان و کشور داشته باشد، اظهار کرد: موضوعی که پیگیر آن هستیم بحث ایجاد شبکه فناوری است. زیست‌بوم استان خوزستان با توجه به شرایط متفاوت آن با استان‌های دیگر از نظر تنوع بستر فعالیت‌های فناوری می‌تواند در حد یک شبکه ملی دیده شود و هیچ استانی تا این اندازه تنوع اقلیمی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی ندارد.

وی افزود: هیچ استانی را پیدا نمی‌کنید که هم مرز آبی و هم مرز خاکی با یک کشور خارجی داشته و دارای منطقه آزاد، سه بندر مهم، چندین فرودگاه و زیرساخت‌های متعدد باشد. در هیچ استانی به این میزان صنایع نفتی، پتروشیمی، فولاد، نیشکر، کشاورزی و ... وجود ندارد و همه این موارد علی‌رغم چالش‌هایی مانند بیکاری و اشتغال، یک ویژگی خاص برای خوزستان ایجاد می‌کند.

راضی‌جلالی خاطرنشان کرد: لازمه استفاده از این فرصت‌ها این است که به اقتصاد دانش‌بنیان بیشتر پرداخته شود که این مهم لزوم ایجاد یک شبکه علمی و اجرایی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی افزود: در واقع دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان، جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای باید در کنار یکدیگر جمع شوند تا بتوان این شبکه و ارتباط را ایجاد کرد. البته این ارتباط اکنون وجود دارد ولی نیاز است به نحوی ارتباطات ملی قلمداد شود که از ظرفیت دیگر استان‌ها محروم نشویم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: باید این شبکه فناوری را به صورت یک شبکه ملی تعریف کنیم و اگر در جایی توانمندی کافی در یک حوزه وجود دارد مجموعه دیگری در همان فضا و بستر کار نکند. در واقع باید از بخشی‌نگری و استان‌نگری به سمت نگاه ملی مأموریت‌گرا حرکت کنیم. آن وقت خوزستان می‌تواند از همه شبکه فناوری کشور بهره‌مند و اقتصاد دانش‌بنیان آن محقق شود؛ بنابراین نیاز است یک بازتعریف در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به تازگی پارک علم و فناوری استان خوزستان از نظر محتوایی در حوزه مسائل فرهنگی ورود کرده است، گفت: البته با توجه به چالش‌ها و معضلات فرهنگی خاص استان خوزستان لازم است همه مجموعه‌های فرهنگی استان پای کار بیایند، زیرا تنها ظرفیت پارک جوابگوی این نیازها نیست و اگر استان خوزستان از نظر فرهنگی ضربه بخورد اثر آن متوجه کل کشور می‌شود.

راضی‌جلالی خاطرنشان کرد: در موضوع کنسرسیوم نفت و گاز این آمادگی وجود دارد که همکاری‌های خوبی شکل بگیرد. ما همواره به دنبال وحدت هستیم زیرا معتقدیم با یک دست نمی‌توان خیلی کار بزرگی انجام داد. باید شبکه استانی به شبکه ملی متصل شود و آن موقع می‌توانیم در حوزه صادرات محصولات فناوری به کشورهای دیگر نیز اثرگذاری خود را داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر هر چند صادرات وجود دارد اما از نظر حجمی و ارزش ریالی دلاری چندان قابل توجه نیست. بنابراین از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم که در همه پارک‌های کشور یک شبکه شکل بگیرد و بتوان از ظرفیت صنایع استان خوزستان هم در زمینه‌های مختلف در این حوزه استفاده کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: در خوزستان ستاد اقتصاد دانش‌بنیان با ریاست استاندار و دبیری پارک علم و فناوری ایجاد شده است که می‌تواند محوریت ایجاد شبکه تخصصی فناوری را به دست بگیرد و همین ستاد را در قالب مأموریت‌گرا با ایجاد یک کنسرسیوم متشکل از پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه مادر و دیگر دانشگاه‌های استان داشته باشیم و هر کدام می‌تواند بخشی از بار را بردارد.


نظر شما :