سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری جهاد دانشگاهی عنوان کرد

لزوم ایجاد شبکه تخصصی فناوری و احیای کنسرسیوم نفت و انرژی در خوزستان

دکتر مسعود ابراهیمی در نشست با رئیس پارک علم و فناوری و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان که امروز (۲۵ مهرماه) در پارک علم و فناوری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در سطح کشور در خدمت استان خوزستان است و هر جا مسیر و ظرفیتی در جهاد دانشگاهی باشد و بتوانیم خدمتی به استان عرضه کنیم دریغ نخواهیم کرد.
لزوم ایجاد شبکه تخصصی فناوری و احیای کنسرسیوم نفت و انرژی در خوزستان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی بر لزوم هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌ها در راستای ایجاد یک شبکه فناوری تخصصی و ایجاد کنسرسیوم نفت و انرژی در استان خوزستان تأکید کرد.

دکتر مسعود ابراهیمی در نشست با رئیس پارک علم و فناوری و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان که امروز (۲۵ مهرماه) در پارک علم و فناوری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در سطح کشور در خدمت استان خوزستان است و هر جا مسیر و ظرفیتی در جهاد دانشگاهی باشد و بتوانیم خدمتی به استان عرضه کنیم دریغ نخواهیم کرد.

وی با اشاره به برخی از این ظرفیت‌ها افزود: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که به لحاظ محتوا و عنوان منحصر به فرد است، از جمله ظرفیت‌های جهاددانشگاهی است و در استان خوزستان می‌توانیم در صورت تمایل، یک پردیس در حوزه‌ صنایع دستی و فرهنگی ذیل این پارک ایجاد کنیم. با توجه به اینکه حجم سرمایه‌گذاری برای اشتغال در حوزه فرهنگی و صنایع نرم نسبت به مشاغل صنعتی بسیار محدودتر و کمتر است، این یک فرصت خواهد بود.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی گفت: از سوی دیگر خوزستان در بسیاری از حوزه‌ها مانند گردشگری پتانسیل بالایی دارد و به طور مثال تنها در شوشتر نزدیک به ۴۰۰ سازه آبی با قدمت چند صد ساله شناسایی شده و سالانه چند میلیون گردشگر از این مجموعه بازدید می‌کنند و در آن پردیس می‌توان در حوزه‌های گردشگری سلامت، صنایع دستی و ... با توجه به پتانسیل‌های استان فعالیت‌های خوبی تعریف کرد تا بتوانیم همکاری مشترک و هم‌افزایی داشته باشیم و از این ظرفیت در خدمت توسعه استان استفاده کنیم.

ابراهیمی همچنین با یادآوری ایجاد یک کنسرسیوم در حوزه نفت و انرژی با حضور پنج پارک علم و فناوری از جمله پارک خوزستان، گفت: هر کدام از این پارک‌ها چندین شرکت در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند و ایجاد این کنسرسیوم موجب افزایش قدرت چانه‌زنی برای گرفتن پروژه‌های بزرگ شد. کارهای خوبی را هم آغاز کردیم ولی با تغییر مدیریت‌ها به نوعی این کنسرسیوم به محاق رفت. با این وجود آمادگی داریم آن را در قالب پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی خوزستان دوباره احیا کنیم.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه آمادگی کامل خود را برای نقش‌آفرینی در این حوزه اعلام می‌کنم، افزود: در پارک خوزستان پتانسیل نفت و انرژی بسیار پررنگ است و می‌توان از همین حوزه کار را آغاز کرد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خوزستان هم در حوزه صنعت نفت و انرژی از واحدهای سرآمد جهاد دانشگاهی در کشور است. البته واحدهای دیگر هم در حوزه‌های UPSهای صنعتی، دکل نفتی، ازدیاد برداشت، آلودگی‌های نفتی و پاکسازی زیست محیطی کارهای خوبی انجام داده‌اند و نزدیک به ۲۰ فناوری کلیدی در این پروژه‌ها تولید شده است.

ابراهیمی گفت: به طور مثال پمپ‌های سرچاهی نفت که واحد خواجه نصیرالدین طوسی این پروژه را در دست دارد، از ده‌ها تکنولوژی بهره گرفته است و آمادگی داریم همه این تجارب را در یک شبکه به اشتراک بگذاریم، ولی فراتر از آن می‌توان برای توسعه فناوری‌های جدید اقدام کرد تا طرفین از اثرات آن بهره‌مند شوند.

دکتر محمدصادق سبط شیخ انصاری معاون راهبری پارک‌ها و مراکز رشد و توسعه کسب و کار سازمان تجاری سازی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: در استان خوزستان یکی از موضوعاتی که به صورت ملی پیگیری می‌کنیم ایجاد زنجیره ارزش محصول است و در حال حاضر مدلی را به صورت پایلوت با استان چهارمحال و بختیاری به پیش می‌بریم.

وی افزود: خوزستان در حوزه کشاورزی از قطب‌های کشور است و از سوی دیگر ضایعات کشاورزی در این استان بالا است. این آمادگی در جهاد دانشگاهی وجود دارد که با توجه به این ظرفیت‌ها و تجارب خود بتوانیم بحث زنجیره ارزش را در حوزه محصولات کشاورزی پیاده‌سازی کنیم‎.

معاون راهبری پارک‌ها و مراکز رشد و توسعه کسب و کار سازمان تجاری سازی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: همچنین ظرفیت پارک فناوری‌های نرم که اکنون پردیس‌های آن در خراسان، فارس، زنجان و کیش ایجاد شده است، این امکان را فراهم می‌کند که بر اساس مدل وزارت علوم میان واحد جهاد دانشگاهی، پارک استان و این پارک توافق‌نامه‌ای نوشته و با حمایت استانداری یک پردیس با نگاه اشتغال‌زایی در حوزه صنایع فرهنگی ایجاد شود.


نظر شما :