مدیر اجرایی نشریات پژوهشگاه رویان عنوان کرد

تفکر دکتر کاظمی آشتیانی همچنان بر همه تاثیرگذار است

فریده ملک‌زاده ، مدیر اجرایی نشریات پژوهشگاه رویان با بیان اینکه دکتر آشتیانی افق دید بسیار روشن و آینده‌نگری داشت، گفت: همچنان تلاش بر این است که در آینده‌نگری، به نقطه نظرات مهم دکتر آشتیانی برای پیشرفت رویان و مملکت توجه شود.
تفکر دکتر کاظمی آشتیانی همچنان بر همه تاثیرگذار است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ، فریده ملک‌زاده با اشاره به فرا رسیدن سالگرد درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: دکتر آشتیانی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود و با مشکلات زوج‌های نابارور و رفتن آن‌ها به کشورهای دیگر و هزینه‌های دریافت خدمات درمان ناباروری آشنا بود و می‌دانست که این شرایط چه مشقتی برای این افراد دارد بنابراین به این فکر کرد که با راه‌اندازی چنین مرکزی، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، در کشور به این افراد خدمات ارائه شود و ارزآوری هم داشته باشد.

وی افزود: در این راستا یک خانه در زعفرانیه در نظر گرفته شد و پژوهشگاه رویان با حضور متخصصان راه‌اندازی شد. به تدریج بخش تحقیقات پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی و درمانی و موارد دیگر نیز راه‌اندازی شدند. مدیر اجرایی نشریات پژوهشگاه رویان گفت: در آن زمان، آزمایشگاه تحقیقات این پژوهشگاه در حد یک اتاق 12 متری بود که بعدها به دلیل توسعه تحقیقات، بخش درمان و تحقیقات پژوهشگاه به جای دیگری منتقل شد اما قبل از بهره‌برداری از ساختمان جدید، دکتر آشتیانی از دنیا رفت.

ملک‌زاده با اشاره به ویژگی‌های برجسته دکتر آشتیانی بیان کرد: دکتر آشتیانی بسیار آینده‌نگر بود. حدود 18 سال پیش یکی از ایده‌های جالب دکتر آشتیانی در مورد همانندسازی بود یعنی بدون انجام لقاح، با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی همسان با سلولی که گرفته شده تولید شود؛ در آن زمان یک سری کارهای اولیه در این خصوص انجام شده بود اما بسیاری می‌گفتند که این ادعاهای دکتر آشتیانی دروغ است و ماهیت علمی ندارد اما بعد از فوت وی و به دنیا آمدن گوسفندان همانندسازی شده و بررسی‌های انجام شده، صحت صحبت‌های دکتر آشتیانی تایید شد.
عضو هیات علمی پژوهشگان رویان گفت: دکتر آشتیانی جمله معروفی داشت و می‌گفت "امروز موثریم و فردا اثر". دکتر آشتیانی افق دید بسیار روشن و آینده‌نگری داشت.

وی در خصوص چگونگی ادامه مسیر تلفیق ایمان و عمل در کار دکتر آشتیانی افزود: همکارانی که با دکتر آشتیانی ارتباط داشتند همیشه مسیر این چهره ماندگار را سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهند. وی یکی دو ماه قبل از فوتش به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد و یک خودرو جایزه گرفت اما این خودرو را فروخت و با پول آن سکه خرید و بین اعضای پژوهشگاه رویان توزیع کرد.

مدیر اجرایی نشریات پژوهشگاه رویان گفت: دکتر آشتیانی بلندنظر بود و همیشه گوش شنوایی داشت. علاوه بر اطلاعات مختلفی که در مورد دین و ایدئولوژی داشت، دست به قلم خوبی نیز داشت. ملک‌زاده با بیان اینکه دکتر آشتیانی همیشه صحبت‌های تاثیرگذاری داشت، عنوان کرد: دقت و توجه به کارها و صحبت‌های دکتر آشتیانی موجب می‌شود وی را الگوی خود قرار دهیم و مسیرش را ادامه دهیم. وی بیان کرد: حدود 18 سال از رفتن دکتر آشتیانی می‌گذرد اما بسیاری اوقات از او و تفکرش یاد می‌شود و بر همه تاثیرگذار بوده است. شاید خودش نتیجه اهدافش را ندید اما تا جایی که پیش‌بینی کرده بود، پژوهشگاه رویان رشد کرد و همچنان تلاش بر این است که در آینده‌نگری، به نقطه نظرات مهم دکتر آشتیانی برای پیشرفت رویان و مملکت توجه شود.


نظر شما :