با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان با رونمایی از سند برش استان خوزستان برگزار شد

۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۱ کد : ۶۹۸۳۴ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان فرهنگی
نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان ،سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ با حضور استاندار خوزستان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، نماینده ولی فقیه در  استان خوزستان ، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان و جمعی از مسئولان خوزستانی با رونمایی از سند برش استان خوزستان از مجموعه نقشه مهندسی فرهنگی کشور در استانداری خوزستان برگزار شد.
نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان با رونمایی از سند برش استان خوزستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردمی است، گفت: شعار سال فقط یک مقوله مربوط به تولیدات اقتصادی نیست بلکه باید با مشارکت مردم در تولید علم و فرهنگ نیز جهش صورت گیرد. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهارکرد: قرارگاه به معنی پیگیری تدبیر، راهبری و هدایت‌گری دستگاه‌ها برای تحقق مصوبات است.

او با اشاره به این‌که شورای فرهنگ عمومی سفرهای استانی و جلساتی را با هیات علمی دانشگاه‌ها برای علم و فناوری و بحث نخبگان و دانش‌بنیان برگزار می‌کند گفت: شورای فرهنگ عمومی از مساله‌ای به مساله‌ای دیگر تلاش می‌کند که نیازها و مشکلات را رفع کند. وی ادامه داد: برخی مواقع حتی نخبگان و دانش‌بنیان‌هایی که دچار چالش هستند و دستگاه‌ها از آن‌ها حمایت نمی‌کنند را نیز مصداق به مصداق دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسند زیرا این اصلیت کار قرارگاهی است.

خسروپناه با بیان این‌که از فرایند سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تنظیم‌گری تا تصدی‌گری به حکمرانی تعبیر می‌شود، گفت: در این شیوه هر دستگاه حاکمیتی به نیروهای سلسله مراتبی و هرمی اوامر می‌دهد اما باید گفت که این شیوه حکمرانی جوابگو نیست.

وی با تاکید بر این‌که باید مدل حکمرانی سلسه مراتبی را به حکمرانی با مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم افزود: اگر بخواهیم از سیاست‌گذاری تا تصدی‌گری این فرایند رعایت شود باید پیگیری انجام شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که هنگامی که مصوبه‌ای ابلاغ می‌شود مسئولان ذی‌ربط باید پیگیری کنند تا تحقق خارجی پیدا کند گفت: زیرا صرفا ابلاغ مصوبه، نامه‌نویسی و ارسال نامه‌ کافی نیست و حتما باید پیگیری صورت گیرد و در این کار هر چه مشارکت مردمی در حوزه فرهنگ بیشتر شود نتایج بیشتری خواهیم دید.

همچینین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، با تصریح این‌ مطلب که چالش اساسی در کانون خانواده‌ها بحث اخلاق است اظهار داشت: مهمترین دغدغه‌ای که امروز وجود دارد تضعیف سبک زندگی اسلامی است و همچنین یکی از نکات مهمی که در زیرمجموعه این دغدغه قرار می‌گیرد بحث حجاب است.

وی با تاکید بر این‌که باید به بحث حجاب با جدیت بیشتری پرداخته شود، گفت: این امر مطالبه جدی مردم و رهبر انقلاب اسلامی است.

همچنین در ادامه سند برش استان خوزستان از مجموعه نقشه مهندسی فرهنگی کشور با حضور استاندار خوزستان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان خوزستانی از جمله رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان رونمایی شد.

عبدالله افرازه‌شهاوند ، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این باره بیان کرد: دغدغه‌های زیادی در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی خوزستان وجود داشت زیرا اقدامات فرهنگی جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد ولی فقدان سند بالادستی احساس می‌شد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر خوبی برای برش سند مهندسی فرهنگی کشور اتخاذ کرد که در چند استان انجام و در شهریور ۱۴۰۲ پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایی شد. معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود.

افرازه‌شهاوند اظهار کرد: چالش‌های فرهنگی شهرستان‌ها مطالبه، نمونه کارهای ۱۲ استان بررسی و از تمام دستگاه‌های فرهنگی دخیل نیز نظرخواهی شد تا هشت مساله در سه نوبت در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شد. وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف فرهنگی عفاف و حجاب، تضعیف باورهای دینی، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی، چالش‌های فرهنگی ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله مسایلی هستند که در این سند متناسب با چالش‌های خوزستان احصا شدند.

او گفت: ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشند.


نظر شما :