معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد :

نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در پرورش استعدادها و جلوگیری از مهاجرت نخبگان

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۴ کد : ۷۴۲۹۲ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان پژوهش و فناوری
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در سازمان، گفت: یکی از رسالات مهم جهاد دانشگاهی ارتقاء سطح سواد سلامت در جامعه است.
نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در پرورش استعدادها و جلوگیری از مهاجرت نخبگان

به گزارش روابط عمومس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ، بهنام قدرتی با اشاره به چهل و چهارمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از اولین زیست بوم‌های جذب و پرورش نخبگان نقش بسیار موثری در هم راستاکردن چالش‌های کشور و توانمندی سرآمدان علم و عمل داشته و توانسته است از مهاجرت خیل عظیمی از نخبگان پیشگیری کند. 

گام بلند جهاد دانشگاهی در درمان ناباروری

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در یک سال گذشته، افزود: در حوزه درمان ناباروری، با انعقاد قرارداد با بیمه‌های پایه تامین اجتماعی و سلامت، به عنوان اولین مرکز درمان ناباروری طرف قرارداد در استان خوزستان گامی مهم در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت و کاهش هزینه‌های مرتبط با درمان ناباروری برداشته شد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: با هدف گسترش امکان دسترسی شهروندان به خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه، جهاد دانشگاهی در حوزه خدمات پزشکی با اغلب بیمه‌های تکمیلی قرارداد منعقد کرده است. به این ترتیب، شاهد رشد ۲۰ درصدی در میزان مراجعات نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

تجهیز مراکز پزشکی جهاد دانشگاهی

قدرتی بیان کرد: با توجه به اینکه تداوم ارائه خدمات با کیفیت منوط به ارتقاء و بروزرسانی تجهیزات مراکز درمانی است، این امر در دستور کار قرار گرفت و با همکاری معاونت پشتیبانی و دستور رییس سازمان، با خریداری تجهیزات به‌روز تصویربرداری و آزمایشگاهی، از جمله خریداری یک دستگاه سونوگرافی پیشرفته برای مرکز درمان ناباروری و جدیدترین مدل دستگاه آزمایشگاهی انعقادی اتوماتیک، برای افزایش تنوع خدمات ارائه شده در مرکز پزشکی گام‌های موثری در این راستا برداشته شده است که این امر امسال نیز با قوت ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: با هدف به‌روزرسانی نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی و کاهش زمان انتظار و نیاز به مراجعات مکرر، انواع خدمات دریافت نوبت، دریافت نتایج آزمایشگاه و دریافت تصاویر رادیولوژی به صورت کاملا آنلاین و از طریق سایت مراکز ارائه می‌شود که طی یکسال گذشته بیش از ۳۰ هزار نتیجه آزمایش به صورت کاملا آنلاین و بدون نیاز به حضور در مرکز به مراجعه‌کنندگان ارائه شد.

ارتقاء سطح سواد سلامت، رسالت جهاد دانشگاهی است

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: یکی از رسالات مهم جهاد دانشگاهی ارتقاء سطح سواد سلامت در جامعه است. معاونت پژوهشی، در سال گذشته به برگزاری سلسله سمینارهای آموزشی برای زوج‌های جوان در زمینه آشنایی با روش‌های درمان ناباروری و پاسخگویی به سوالات آن‌ها در راستای ایفای نقش در افزایش آگاهی عمومی در زمینه باروری و درمان ناباروری اقدام شد.

وی افزود: با تلاش اعضای گروه پژوهشی آموزش سلامت، سمینارهایی در زمینه تغذیه موثر در پیشگیری و کنترل سرطان برگزار شد و با تلاش‌ پژوهشگران در سال گذشته زهرا باجی از اعضای این گروه موفق به کسب عنوان پژوهشگر برتر دستگاه‌های اجرایی استان شد.

همکاری با صنایع استراتژیک استان

قدرتی عنوان کرد: در حوزه فنی مهندسی، مذاکرات گسترده‌ای با صنایع مختلف استان انجام شد که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با صنایع استراتژیک استان همچون شرکت ملی حفاری، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و منطقه آزاد اروند شد. از نتایج حاصل از این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان به عقد قرارداد انجام خدمات مهندسی بازرسی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به ارزش بیش ۱۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: پروژه‌های دیگری نیز با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حوزه‌های مختلف از جمله مواد شیمیایی تعریف شده که در مراحل مقدماتی است و با تلاش و همت پژوهشگران گروه شیمی پژوهشکده تکنولوژی تولید در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: افزایش ارتباط با شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، از دیگر برنامه‌های سازمان است که همچنان در حال پیگیری است. با توجه به نیازهای پژوهشی گسترده در این شرکت‌ها، متاسفانه در سالیان گذشته از پتانسیل حضور شرکت‌های پتروشیمی در استان خوزستان غافل بوده‌ایم و به این منظور، از شرکت‌های پتروشیمی فجر انرژی خلیج فارس و پتروشیمی فناوران بازدید شد و نیازمندی‌های این شرکت‌ها در زمینه‌های فنی و تکنولوژیک، احصاء و زمینه توسعه همکاری‌های فی‌مابین فراهم شد.

قدرتی اضافه کرد: در نهایت این بازدیدها منجر به تعریف پروژه‌های فناورانه و مطابق با نیاز روز شرکت‌ها در زمینه‌هایی از قبیل کاربست هوش مصنوعی در ارتقاء سلامت کارکنان با همت پژوهشگران گروه برق و کامپیوتر پژوهشکده تکنولوژی تولید، شده است و این ارتباط همچنان ادامه دارد.

تست میدانی موفق دو مدل مته حفاری

قدرتی عنوان کرد: در سال گذشته، در گروه مکانیک پژوهشکده تکنولوژی تولید و خط تولید مته‌های حفاری در کنار تولید انبوه و مستمر انواع مته‌های حفاری، شاهد انجام تست میدانی موفقیت‌آمیز دو مدل جدید از مته‌های حفاری دندانه‌ای بودیم.

وی گفت: با توجه به بومی‌سازی موفقیت‌آمیز بودن دانش فنی ساخت مته‌های حفاری PDC قرارداد تعمیر مته‌های حفاری PDC با شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به امضا رسید. پیش از آن، تعداد ۲۸ عدد مته PDC برای این شرکت به طور کامل تعمیر و جهت استفاده مجدد به چاه‌های متقاضی ارسال شد و بازخوردهای دریافت شده حاکی از عملکرد مطلوب این مته‌ها است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه فنی مهندسی، حضور موثر و فعالانه در نمایشگاه‌های نفت و گاز تهران و اهواز و نمایشگاه هفته پژوهش استان بود که غرفه سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در نمایشگاه هفته پژوهش استان موفق به کسب عنوان غرفه برتر شد.

حل چالش بازاریابی با استفاده از نیروهای متخصص

وی بیان کرد: یکی از موانع موجود در خصوص محصولات تولیدی و دانش فنی ایجاد شده در گروه‌های پژوهشی مشکل بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات بود. خوشبختانه با استفاده از نیروهای مجرب سازمان در حوزه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، زیرساخت‌های لازم واحد تجاری‌سازی احیا شد و در اولین مرحله، ماموریت برندینگ و ارتقاء فروش محصولات شیمیایی حوزه سلامت انجام شد که با تلاش‌های این واحد و استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، جهش قابل توجهی در میزان فروش این محصولات ایجاد شده است.

قدرتی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با توجه به حضور گروه روانشناسی و جامعه‌شناسی، با تلاش مستمر این محققان، قرارداد پژوهشی با اداره‌کل ورزش و جوانان با موضوع بررسی وضعیت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله استان منعقد شد. همچنین قراردادی با موضوع احصاء و سنتز مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ استان خوزستان نیز با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان به امضا رسید.

تلاش برای ارتقاء هرچه بیشتر برند و نام جهاد دانشگاهی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان در خصوص برنامه‌های آتی این معاونت، گفت: در حوزه پزشکی اقداماتی از قبیل توسعه زیرساخت‌های تاسیساتی و تجهیزاتی مراکز درمانی با هدف ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت پذیرش بیماران، راه‌اندازی کلینیک‌های جدید در حوزه‌های مختلف درمانی و تکمیل مراحل اخذ مجوزهای موردنیاز در راستای افزایش دامنه خدمات مرکز جراحی محدود در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در سایر حوزه‌های پژوهشی در سال جاری تمرکز اصلی را بر استفاده از مزایای تعریف شده در بندهای ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان قرار داده‌ایم. در این راستا، مذاکرات بسیار خوبی با صنایع مختلف انجام شده و جلسات متعددی نیز با سایر شرکت‌های فعال استان جهت معرفی این مزایا از جمله اختصاص اعتبار مالیاتی برنامه‌ریزی شده است تا هرچه سریعتر زمینه استفاده گروه‌های پژوهشی سازمان از مزایای این قانون با تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک فراهم شود.

قدرتی ضمن تقدیر از تلاش پرسنل سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، تاکید کرد: هدف ما در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان، ارتقاء هرچه بیشتر برند و نام جهاد دانشگاهی و نقش‌آفرینی موثر در ارائه خدمات پزشکی و زیست بوم نوین نوآوری و فناوری کشور است.


نظر شما :