به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد :
جلسه اول سلسله جلسات شرح نهجالبلاغه
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ، به همت معاونت فرهنگی سازمان، جلسه اول سلسله جلسات شرح نهجالبلاغه امروز دوشنبه 24 دی ماه 1403 در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد .
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قربانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان و مدرس حوزه علمیه در سلسله جلسات شرح نهجالبلاغه که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی امروز، ۲۴ دیماه برگزار شد، گفت: در حدیثی امام علی(ع) خطاب به حارث همدانی فرمود: «اى حارث همدانى، هرکس بمیرد، چه مؤمن و چه منافق، مرا هنگام جان دادن میبیند» همه بشریت از ابتدای تولد و پس از مرگ با ایشان در ارتباط هستند. در این دنیا نیازمند امیرالمؤمنین(ع) هستیم که بخشی از این نیازها معرفتی است.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر «اعرِفُوا مَنازِلَ النّاسِ مِنّا على قَدْرِ رِوایاتِهم عَنّا؛ منزلت مردم را نزد ما از اندازه نقل روایاتشان از ما بشناسید» گفت: حضرت فرمود: فقیه را در صورت دانستن حدیث، فقیه میدانیم. یعنی دانستن احادیث و تفسیر آنها جزو مقدمات و فهم دین است. کسی که بر این موضوع تسلط نداشته باشد فقیه نیست. یکی از معضلات جدی فرهنگی جامعه مهجور بودن روایات است. بهدلیل تفکر غلطی که مقهور غرب هستیم از ظرفیتهای خوب خود غافل میشویم. راهحل چالشهایی که با آنها درگیر هستیم فهم روایات و کلام اهل بیت(ع) است.
قربانی افزود: یکی از منابع اصلی معارف دین روایات ائمه معصومین(ع) است. اگر بخواهیم قرآن را بهعنوان ثقل اکبر بفهمیم ناچاریم که بر روایات ائمه(ع) مسلط شویم. مفسر قرآن، اهل بیت(ع) هستند چون مخاطب قرآن ایشان بودند. یکی از موضوعاتی که خیلی مهم است شعاری است که در روزهای آخر حیات پیامبر(ص) و بعد از آن خلیفه دوم سر میداد که «حَسْبُنَا کِتَابُ الله» (بهمعنای کتاب خدا ما را بس است)؛ همین موضوع بعدها مبنایی برای «نهضت منع حدیث» شد. خلیفه دوم برای اینکه بتواند مسیر را به نفع خود جهت دهد ناچار به حذف احادیث بود. دستور داد که اگر کسی احادیث پیامبر(ص) را نقل کند شلاق میخورد و اگر کسی از پیامبر(ص) حدیث نوشته بسوزاند.
مدرس حوزه گفت: نهجالبلاغه یک محتوای عمیق معرفتی را برای مخاطب ارائه میدهد و از این نظر قابل توجه است. حضرت در خطبه ۲۱ نهجالبلاغه میفرماید: «فَإِنَّ الْغَایَةَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَکُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوکُمْ؛ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإِنَّمَا یُنْتَظَرُ بِأَوَّلِکُمْ آخِرُکُمْ؛ قیامت پیش روى شما و مرگ در پشت سر، شما را مىراند. سبکبار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند.» سیدرضی مىگوید: «این سخن امام(ع) پس از سخن خدا و پیامبر(ص) با هر سخنى سنجیده شود بر آن برترى دارد و از آن پیشى مىگیرد و از جمله «سبکبار شوید تا برسید» کلامى کوتاهتر و پرمعنىتر از آن شنیده نشده، چه کلمه ژرف و بلندى چه جمله پر معنى و حکمتآمیزى است که تشنگى را با آب حکمت مىزداید.»
وی ادامه داد: علما باید بیایند درباره دو واژه «تَخَفَّفُوا» و «تَلْحَقُوا» توضیح دهند. واژه سبکباری به چه معناست؟ انسانی که درگیر تعصبات فکری، صنفی، عُجب و... است سبکبار نیست. مقصود امام از رسیدن هم دستیابی به سیره معصومین(ع) است. همچنین امام(ع) در خطبه همام یا متقین هم برای شخصی به نام همام انسانهای باتقوا را توصیف میکند. در پایان که فرمایشات امام تمام شد «فَصَعِقَ هَمَّامٌ صَعْقَةً کَانَتْ نَفْسُهُ فِیهَا» همام فریادی زد و جان داد. «فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ(ع): أَمَا وَ اللّهِ لَقَدْ کُنْتُ أَخَافُهَا عَلَیْهِ. ثُمَّ قَالَ: هکَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا؛ در این هنگام امیرمؤمنان(ع) فرمود، به خدا سوگند من از این پیشامد بر او میترسیدم. سپس فرمود: اینگونه اندرزهای رسا به آنها که اهل موعظهاند، اثر میگذارد.»؛ کلام امیرالمؤمنین(ع) بهواقع قابل تدریس و قابل استفاده در همه وجوه است.
نظر شما :