استمرار ارتباط بین دانش‌آموزان و دانشجویان خوزستانی در قالب یک تفاهم‌نامه

۰۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۹ کد : ۸۰۹۴ فرهنگی
تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی میان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خوزستان و سازمان دانش‌آموزی استان، سه شنبه ۳۱ خردادماه به امضای رؤسای دو سازمان رسید.
استمرار ارتباط بین دانش‌آموزان و دانشجویان خوزستانی در قالب یک تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی میان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خوزستان و سازمان دانش‌آموزی استان، سه شنبه ۳۱ خردادماه به امضای رؤسای دو سازمان رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، محمدامین صالحی نژاد معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و رییس سازمان دانشجویان شعبه خوزستان، در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها و حوزه‌های عملکردی جهاددانشگاهی در استان اظهار کرد: عمده کارهای شاخص این نهاد، در حوزه آموزشی، مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان با حدود ۶ هزار دانشجو، حوزه درمانی با ۲ مرکز تخصصی خدمات پزشکی و درمان ناباروری و فنی و مهندسی با محوریت پژوهشکده تکنولوژی تولید و فعالیت شاخص تولید مته‌های حفاری در راستای خودکفایی اقلام استراتژیک صنعت نفت، است.

وی ادامه داد: در صدسال گذشته مته را وارد می‌کردیم، در حالی که بعد از ۱۰ سال کار پژوهشی در مجموعه جهاددانشگاهی، توانستیم مته را بومی‌سازی کنیم؛ همچنین مراکز آموزش‌های کوتاه‌مدت با ارائه آموزش‌های تخصصی ضمن خدمت از دیگر حوزه‌های ماموریت جهاددانشگاهی است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان همچنین در حوزه فرهنگی فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی را خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (با رسالت رصد افکار عمومی) و مجموعه سازمان دانشجویان برشمرد و گفت: سازمان دانشجویان به‌صورت یک شبکه دانشجویی در سطح کشور فعالیت می‌کند و از حیث وظایف و برنامه‌ها، کارِ آن بیشتر شبیه سازمان دانش آموزی است؛ با ماموریت‌هایی که برای این مجموعه تعریف شده، در استان نیز از مهر گذشته فعال شد و بنا داریم سال تحصیلی آینده فعالیت‌های آن را گسترده‌تر کنیم.

صالحی نژاد خاطرنشان کرد: ماموریت‌هایی برای این سازمان تعریف شده و هدف اصلی آن، ایجاد یک شبکه دانشجویی در کشور است؛ ما در این زمینه خلأ می‌بینیم، به طوری که حتی دانشگاه‌های استان، هیچ‌گونه همکاری و تعاملی در بخش دانشجویی با یکدیگر ندارند و حتی شورایی که سه، چهار سال است تحت عنوان "شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها" از سوی وزارت علوم تشکیل شده، عملا کار خاصی انجام نمی‌دهد و بیشتر به جلسه‌ای برای گزارش عملکرد تبدیل شده است.

وی با بیام اینکه سازمان دانشجویان از ابتدای دهه ۸۰ ذیل ماموریت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی تعریف و در واحدها دفاتر آن تاسیس شد، افزود: ماموریت اصلی سازمان دانشجویان تشکیل یک شبکه دانشجویی برای انجام فعالیت‌های مشترک و تعاملی است. سازمان دانشجویان کارهای شاخصی داشته است که در کشور به یک موج و فرهنگ دانشجویی تبدیل شده است و یکی از شاخص‌ترین آن‌ها که در استان نیز امسال اولین دوره آن را برگزار می‌کنیم، مسابقات مناظره دانشجویی است که هدف اصلی آن ایجاد فرهنگ گفت‌وگو و مناظره در دانشگاه‌ها است.

رئیس سازمان دانشجویان خوزستان تصریح کرد: همچنین مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه، کانون‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست نیز از دیگر طرح‌های موفق سازمان دانشجویان است. باتوجه به شباهت‌ها و اشتراکات سازمان‌های دانشجویان و دانش آموزی، تعریف فعالیت‌های مشترک از موارد مورد تاکید و مدنظر بوده است؛ همچنین در حوزه خبرگزاری‌های پانا و ایسنا، خبرنگاران پانا پس از ورود به دانشگاه می‌توانند در مجموعه ایسنا، فعالیت خود را ادامه دهند.

همچنین در این نشست علیرضا مسرور مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان، با ابراز خرسندی از ایجاد این ارتباط و همکاری عنوان کرد: خروجی‌های سازمان دانش آموزی اصرار دارند ارتباط‌شان را با سازمان حفظ کنند و این کار به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست، زیرا مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند که با امضای این تفاهم نامه و شکل‌گیری این ارتباط، می‌توانیم آن‌ها را به سمت سازمان دانشجویان هدایت کنیم.

وی افزود: به‌نظرم کار خوبی دارد انجام می‌شود و حداقل یکی از نگرانی‌های ما را بعد از فارغ التحصیلی دانش آموزان پاسخ می‌دهد؛ سازمان دانش آموزی نیز همان پیشاهنگی قبل از انقلاب است، هرچند که قسمت بین المللی آن درحال حاضر تقریبا غیرفعال است. این سازمان در سال ۶۴ از سوی مجلس شورای اسلامی لغو مجوز و مجددا با سازوکار جدید در سال ۷۶ در قالب چهار رکن خبرگزاری، تشکیلات، مجلس دانش آموزی و گردشگری احیا شد.

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان تصریح کرد: این مجموعه اساسا بر مبنای تمایل دانش آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه، شکل گرفته و اکنون در استان خوزستان بیش از یک صد هزار دانش آموز در پرتال مرکزی این سازمان ثبت شده‌اند؛ همچنین حدود ۲ هزار و ۳۰۰ مربی علاقمند، به‌صورت عام المنفعه با سازمان دانش آموزی همکاری می‌کنند.

مسرور افزود: در کنار آن یک بخش اقتصادی نیز داریم که اقتصاد سازمان دانش آموزی را تأمین می‌کند. سازمان دانش آموزی، یک نهاد عمومی غیردولتی است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و باید درآمدزایی داشته باشد که این بودجه اغلب از محل واگذاری پروژه‌های برون‌سپاری آموزش و پرورش به سازمان دانش آموزی تامین می‌شود. باتوجه به حوزه‌های توانمندی جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان، فکر می‌کنم که در بخش‌هایی می‌توانیم بسیار همکاری خوبی داشته باشیم.

این تفاهم‌نامه با هدف همکاری‌های متقابل در راستای اهداف مشترک و تقویت و غنی‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌ها، تبادل اطلاعات در حوزه اعضا، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو سازمان و اجرای برنامه‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های متقابل در هفت ماده به امضا رسید.


نظر شما :