جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد قابل اتکا درصدد رفع نیازهای واقعی جامعه است

جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد قابل اتکا درصدد رفع نیازهای واقعی جامعه است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: جهاد دانشگاهی اکنون به عنوان یک نهاد قابل اتکا با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، درصدد رفع نیازهای واقعی جامعه است.

دکتر علی خدادادی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی، اعمال تحریم‌ها و پس از آن وقوع جنگ تحمیلی، شرایط کشور سخت‌تر شد و در نتیجه همه نهادهای فرهنگی و علمی با توجه به شرایط خاص آن زمان دچار رکود شده بودند و موسسات تولیدی نیز نیازهای اولیه داشتند. بنابراین ضرورت داشت که در این میان، جهاد دانشگاهی با دو دید علمی و فرهنگی شکل بگیرد. جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ شکل گرفت و در دانشگاه‌ها که مبدا تحول هستند، مستقر شد و زمینه کمک به مجموعه‌های دانشگاهی و موسسات علمی دیگر را فراهم کرد.  

وی با اشاره به ارائه خدمات پزشکی توسط جهاد دانشگاهی در زمان جنگ، افزود: هرچند در ابتدا کارهای کوچکی در مقیاس با امروز انجام شد اما همان کارهای کوچک زمینه توسعه اکنون جهاد را فراهم کرد و اکنون شاهد شکوفایی جهاد دانشگاهی هستیم. جهاد دانشگاهی به تدریج به عنوان یک نهاد رسمی شکل گرفت و کم کم رشد کرد و اکنون به عنوان یک نهاد مقتدر با جایگاه علمی تایید شده، توانسته نقش آکادمیک‌تر پیدا کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به نقش مهم جهاد دانشگاهی در حوزه ناباروری و سلول‌های بنیادی، گفت: این نهاد در حوزه صنعت نیز توانست نقش پیشتازی داشته باشد و اکنون به عنوان یک نهاد قابل اتکا با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، درصدد رفع نیازهای واقعی جامعه است.

خدادادی در پایان گفت: جهاد دانشگاهی نقش مهمی در تولید علم و انتشار کتب علمی ایفا کرده است که شاید مطمئن‌ترین منبع برای تامین کتب دانشگاهی و علمی بوده باشد. همچنین با توجه به خلاء ناشی از تعطیلی دانشگاه‌ها، با ایجاد مراکز علمی تحقیقاتی در کمک به تولید و بهبود حوزه کشاورزی، صنعت نفت، پزشکی و... نقش داشته است. یکی از نقش‌های قابل توجه جهاد، فعالیت در حوزه‌های فرهنگی است؛ جشنواره شهید مطهری یکی از دستاوردهای مهمی بود که در ابتدا با کمک جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خوزستان نهاد قابل اتکا تاسیس جهاددانشگاهی


نظر شما :