علوی: جهاددانشگاهی در ۴۰ سال گذشته از مرزهای "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" عبور کرده است

۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰ کد : ۲۱۲۰۴ اخبار برگزیده اخبار عمومی سازمان فرهنگی
علوی: جهاددانشگاهی در ۴۰ سال گذشته از مرزهای "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" عبور کرده است

علوی: جهاددانشگاهی در 40 سال گذشته از مرزهای "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" عبور کرده است
رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در چهل سال گذشته، گفت: جهاددانشگاهی در چهل سال گذشته از مرزهای "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" عبور کرده و امروز نیز در آستانه آغاز دهه پنجم فعالیت خود، در حال برنامه‌ریزی برای ورود به عرصه‌های نوین فعالیت با هدف تامین بخشی از نیازهای ملی و استانی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، سیدعلیرضا علوی ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، این نهاد را یکی از نمادهای بارز خودباوری در کشور دانست و تاکید کرد: در چهل سالی که از عمر جهاددانشگاهی می‌گذرد، با تلاش همه جهادگران فعال در این مجموعه، در راستای تحقق مدیریت جهادی و تثبیت الگویی جدید در مدیریت تلاش شد و امروز می‌توان گفت مجموعه جهاددانشگاهی به نهادی فرهنگی، علمی پژوهشی و آموزشی تبدیل شده که نیروهای متخصص متعدی را به جامعه فرهنگی و علمی معرفی کرده است 
وی افزود: مدیریت و کار جهادی، الگوی متفاوتی از فعالیت، به‌ویژه در شرایط تحریم است و در سال‌های اخیر نیز با وجود آنکه با تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مواجه بوده‌ایم، آنچه تاثیر تحریم‌ها را کاهش داده، کار جهادی است.
علوی با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در چهل سال گذشته، تصریح کرد: جهاددانشگاهی خوزستان از واحدهای قدیمی و بزرگ جهاددانشگاهی در کشور است که همزمان با تشکیل جهاددانشگاهی در مردادماه سال 1359، کمتر از یک ماه بعد یعنی در شهریورماه 1359 در خوزستان کار خود را آغاز کرد. این سازمان در چهل سال گذشته دستاوردهای متعددی داشته  و در هر دوره بنا به شرایط و اقتضاء شرایط استانی و ملی، حل مساله یا رفع مشکلی را در اولویت کاری خود قرار داده است.
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان گفت: در سال‌های ابتدایی پس از تشکیل جهاددانشگاهی، شاهد وقوع جنگ تحمیلی بودیم و در آن روزها و سال‌ها، شرایط حکم می‌کرد جهاددانشگاهی خوزستان که در خط مقدم دفاع مقدس بود، فعالیت‌های خود را در این بخش متمرکز کند و به همین دلیل اقدامات موثری در زمینه آموزش نیروهای دانشگاهی برای اعزام به جبهه ها و همچنین پروژه‌هایی علمی برای کمک به رزمندگان را به انجام رساند. راه‌اندازی آزمایشگاه مستضعفین که امروز آن را به نام مرکز خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی می‌شناسیم نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که در دهه شصت و با هدف ارائه خدمات به قشر مستضعف جامعه در شرایط جنگی آن دوران اجرایی شد. راه‌اندازی بخش طرح و تحقیقات از جمله گروه پژوهشی روانشناسی گام‌های نخستین سازمان در مسیر فعالیت‌های پژوهشی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در دهه هفتاد، ساختارهای جهاددانشگاهی خوزستان در بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی توسعه یافت و شاهد راه‌اندازی بخش‌های متعددی بودیم. آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت برای پاسخ به نیازهای آموزشی سازمان‌ها و خانواده‌ها که در آن زمان در استان خوزستان کمبود جدی آن احساس می‌شد توسط جهاددانشگاهی خوزستان آغاز شد. از سویی متناسب نبودن زیرساخت‌های آموزش عالی دولتی متناسب با تقاضای ورود به آموزش عالی در خوزستان باعث شد موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در استان و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در خوزستان تشکیل شوند که با استقبال گسترده مردم خوزستان و استان‌های همجوار روبرو شدند. یکی از دستاوردهای مهم این مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف استان از جمله خود مجموعه جهاددانشگاهی بوده است، به نحوی که در حال حاضر تعدادی از اعضا، مدیران، اعضای هیات علمی و مدرسان مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان افرادی هستند که حداقل یک مقطع تحصیلی خود را در جهاددانشگاهی خوزستان گذرانده‌اند. 
علوی تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان در دهه هفتاد را یکی از نقاط عطف فعالیت‌های جهاددانشگاهی خوزستان برشمرد و خاطرنشان کرد: ایسنا رسانه‌ای فرهنگ‌ساز در استان فرهنگ‌دوست خوزستان شناخته می‌شود و با راه‌اندازی به هنگام و هوشمندانه ایسنا در خوزستان، جهاددانشگاهی نقش فراموش نشدنی در استان خوزستان از خود به یادگار گذاشته است. همچنین توسعه فعالیت‌ها و گروه‌های پژوهشی در این دهه مقدمات توسعه فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی خوزستان را به خوبی فراهم کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس در دهه هشتاد پژوهشکده تکنولوزی تولید به خانواده جهاددانشگاهی خوزستان اضافه شد تا به عنوان مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌بنیان صنایع استان خوزستان گام‌های مهمی در مسیر خودکفایی و دستیابی به دانش بومی مورد نیاز صنایع بردارد. ورود به موضوع اشتغال دانش آموختگان نیز از دستاوردهای مهم این دهه شناخته می‌شود.
علوی تاسیس خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) در جهاددانشگاهی خوزستان در دهه هشتاد را یکی از نشانه‌های کمرنگ نشدن دغدغه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و گفت: ایکنا به فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی جان تازه‌ای بخشید و تلاش ارزشمندی در جهت مهجوریت‌زدایی از این کتاب آسمانی بود. ایسپا نیز به مرکزی مورد اعتماد برای افکارسنجی تبدیل شد، به نحوی که در چند انتخابات تاکنون با کمترین میزان خطا نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا خوزستان بسیار به واقعیت نزدیک بوده است.
علوی تاکید کرد: در دهه نود، فعالیت‌های پیشین جهاددانشگاهی خوزستان به سمت فعالیت‌های تخصصی‌تر گام برداشت. بخش‌هایی مانند مرکز خدمات تخصصی پزشکی که بیش از 30 سال از آغاز فعالیت‌اش می‌گذشت، وارد عرصه های تخصصی و فوق‌تخصصی بیشتری شد. از سوی دیگر، ورود به عرصه‌های جدید و توسعه فعالیت‌های صنعتی برای تامین نیازهای صنعت و جامعه، توسعه مراکز درمانی و ارائه خدمات ارزشمند و تخصصی درمان ناباروری به بیماران، توسعه فعالیت‌های شیمیایی و تولید محصولات مشمول تحریم با هدف خودکفایی، در برنامه کاری جهاددانشگاهی قرار گرفت. در این مسیر، تدوین دانش فنی و تولید مته‌های حفاری مورد نیاز صنعت نفت، از فعالیت‌های شاخص انجام شده است. ضمن آنکه با توجه به آنکه ذات مجموعه جهاددانشگاهی، فرهنگی است، توجه به برنامه‌های فرهنگی، بر اساس نیازهای روز جامعه، در قالب‌های مختلف از جمله سازمان دانشجویان در همه این سال‌ها مورد توجه بوده است. تاسیس صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران (ایسفا)، مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت و مرکز تولید فرآوردهای شیمیایی از اقدامات ارزشمند این دهه به شمار می رود.
وی با اشاره به اهمیت روحیه خودباوری در کشور، افزود: جهاددانشگاهی در چهل سال گذشته از مرزهای "نمی‌شود" و "نمی‌توانیم" عبور کرده و هر زمان احساس کرده فعالیتی برای استقلال و عزت کشور دارای اهمیت است، به سرعت در فعالیت‌های خود به آن پرداخته و در راستای حل مشکل اقدامی انجام داده است. شاید بتوان گفت مهمترین تاثیرگذاری جهاددانشگاهی در چهل سال گذشته، تثبیت و تعمیق روحیه خودباوری در جامعه بوده است.
علوی گفت: جهاددانشگاهی همیشه تلاش کرده در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، فعالیت‌هایی را به انجام برساند. در یک دهه اخیر، شعارهای سال بر موضوع تولید داخلی و حمایت از تولید متمرکز بوده است، به همین دلیل این موضوع بسیار مورد توجه جهادگران بوده و در مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان نیز تلاش شده است محصولات مورد نیاز صنعت و یا جامعه که مشمول تحریم هستند و یا توان تولید در داخل در کشور وجود دارد را تولید کنیم و از این طریق در حد توان خود مانع خروج ارز از کشور شویم.
وی افزود: امید داریم در سایه عنایت الهی و همت همکاران جهادگر در دهه پنجم فعالیت جهاددانشگاهی خوزستان، با توجه به تجربه کسب شده در چهل سال گذشته، فعالیت‌های این مجموعه هرچه بیشتر توسعه و تعمیق پیدا کند. در سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در حال گذار بین نسلی هستیم و با توام شدن تجربه جهادگران سخت‌کوش نسل اول با توان و انرژی جهادگران نسل‌های بعدی می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری بین نسلی برای تحقق آرمان‌های والای جهاددانشگاهی باشد.
علوی از راه‌اندازی کارگاه جدید تولید محصولات صنعتی جهاددانشگاهی استان خوزستان به مناسبت چهل سالگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در روزهای آتی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این کارگاه محصولات جدید صنعتی در جهاددانشگاهی خوزستان تولید و وارد بازار خواهد شد. برخی از این محصولات برای رفع نیازهای صنعت نفت و حفاری خواهد بود. فعالیت‌های جدید تخصصی درمانی در مرکز جراحی محدود جهاددانشگاهی خوزستان نیز در آستانه نهایی شدن هستند که در موعد مقرر معرفی خواهند شد.

کلید واژه ها: سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی مناسبت چهل سالگی جهاددانشگاهی چهل سال خودباوری


نظر شما :