علوی خطاب به رئیس جدید مرکز رشد عنوان کرد:

اتصال ظرفیت‌های دانشجویی جهاددانشگاهی به مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت

آئین تکریم و معارفه رئیس مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی خوزستان، دوشنبه (۳۱ شهریورماه) با حضور رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.
اتصال ظرفیت‌های دانشجویی جهاددانشگاهی به مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، دکتر سیدعلیرضا علوی با گرامیداشت یاد شهیدان و امام شهدا(ره) و  همچنین آرزوی صحت و سلامتی برای جانبازان و یادگاران دفاع مقدس، سالگرد حادثه حمله تروریستی 31 شهریورماه اهواز و شهدای این حادثه را گرامی داشت و اظهار کرد: آخرین مأموریتی که برای جهاد ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر دهه 70 تعیین شد، اشتغال و کارآفرینی بود و با راه‌اندازی ستفای فعلی باب جدیدی در این زمینه باز شد.

وی افزود: اگرچه پیش از آن به‌طور پراکنده حوزه‌های آموزش و پژوهش نیز به این امر پرداخته بودند اما با راه‌اندازی وبسایت جاویدان، ساختار پیدا کرد و مأموریت‌ها متفاوت شد تا آن‌که بحث شکل‌گیری پارک‌های فناوری و مراکز رشد مطرح شد و در خوزستان هم مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی در سال 96 راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به شکل‌گیری ادبیات دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور براساس اصل 44 قانون اساسی، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی نیز از این حوزه مستثنی نیست با این وجود جاانداختن مرکز رشد کار دشواری بود چراکه ما متولی حوزه فناوری در استان نبودیم ولی با تلاش‌های همکاران و برگزاری رویدادهای استارتاپی امروز مرکز رشد سلامت جهاددانشگاهی خوزستان در بین مراکز دانشگاهی و فناوری و در سطح ملی و استانی شناخته شده است.

علوی با بیان اینکه یکی از معضلات شرکت‌ها و ساختارهای نوبنیان جذب سرمایه‌گذار است، افزود: این مسأله نیاز به کار بین‌رشته‌ای دارد و به همین دلیل لازم است علاوه بر حوزه سلامت رشته‌های دیگر را هم در مرکز رشد درگیر کنیم. بر این اساس سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت دانشجویی و درون‌جهادی پیگیری شد.

وی با آرزوی توفیق و سلامتی برای دکتر شاکری‌نژاد که در سخت‌ترین روزهای حوزه درمان مسئولیت دانشکده علوم پزشکی بهبهان را برعهده گرفت، تصریح کرد: باتوجه به این‌که بنا داریم از ظرفیت‌های درون‌سازمانی استفاده کرده و پتانسیل بزرگ دانشجویان مجتمع آموزش عالی را به مرکز رشد متصل کنیم، این مسئولیت را به دکتر نیزاری واگذار کردیم که ایشان باوجود حضور در داوری استارتاپ‌ها و همراهی با فعالیت‌های مرکز و ازسوی دیگر عضویت در کارگروه‌های تخصصی استان آشنایی خوبی با مرکز رشد دارند؛ با این نگاه که از ظرفیت دانشجویی مجتمع آموزش عالی حداکثر استفاده را در مرکز رشد داشته باشیم و این امر هم یک برند برای جهاددانشگاهی محسوب شود که بتواند اشتغال دانشجویان خود را نیز تضمین کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان همچنین با اشاره به طرح‌های دفتر مرکزی جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال، خاطرنشان کرد: بناست مرکز هدایت شغلی در مؤسسه آموزش عالی و ساختار ”منش“ در مرکز علمی‌کاربردی راه‌اندازی شود؛ ازسوی دیگر ستفا هم‌اکنون در حال فعالیت است و 2 طرح کلان مشاغل خانگی و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار نیز در حال اجرا می باشد؛ جهاددانشگاهی طی 1.5 سال گذشته  حوزه اشتغال را با شیب تندی گسترش داده و به تبع آن در استان نیز ساختارهای لازم شکل‌گرفته است اما باید توجه کرد که محوریت همه تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اشتغال باید مرکز رشد باشد و انشقاق مدیریتی در این حوزه به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

علوی در پایان با قدردانی مجدد از دکتر شاکری‌نژاد برای معرفی این مرکز، به دکتر نیزاری برای پذیرش این مسئولیت نیز تبریک گفت و افزود: دکتر نیزاری قدیمی‌ترین عضو هیأت‌علمی مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی است و باوجود سال‌های متمادی تجربه، دغدغه خوبی نیز نسبت به کلان جهاددانشگاهی دارند و یکی از ویژ‌گی‌های مثبت ایشان این است که بخشی‌نگر نیستند؛ امیدواریم با حضور ایشان در مرکز رشد تجربه خوبی در مدیریت جهاددانشگاهی داشته باشیم.

همچنین در این مراسم، دکتر قدرت‌الله شاکری‌نژاد رئیس پیشین مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهادانشگاهی خوزستان با بیان این‌که پازل جهاددانشگاهی همواره زیبا و به‌جا بوده و در گردش ایام نیز همان ویژگی خود را حفظ کرده است، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و حماسه مدافعان سلامت طی هفت ماه درگیری با بیماری کرونا، گفت: در خصوص پازل مرکز رشد برحسب نیازی که در جهاددانشگاهی ایجاد شد، اقدامی صورت گرفت که ابتر نماند و زیرساختی که در سال 96 برای مرکز رشد شکل گرفت، با فرهنگ‌سازی و برگزاری رویدادهای استارتاپ‌ و ایتاپ، جای خود را پیدا کرد و اکنون فضای استان آمادگی پذیرش بسیاری از ایده‌های ما را دارد.

وی با بیان این‌که بالاترین سطوح استان و وزارت را در برنامه‌های مرکز رشد درگیر کردیم، ادامه داد: اکنون تعدادی شرکت عضو مرکز هستند و فعالیت می‌کنند که باید تلاش کنیم بتوانند خلق ثروت داشته باشند. در حال حاضر باوجود کرونا، بسیاری از مشاغل سنتی ازبین رفته و از سوی دیگر بسیاری مشاغل با زیرساخت فضای مجازی و IT‌ شکل گرفته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان خاطرنشان کرد: باتوجه به درگیری با بیماری کرونا، بسیاری تجهیزات در مراکز درمانی موردنیاز است که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را تولید کنند و در اختیار ما قرار دهند و اکنون فضای خوبی برای این قبیل کارها و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

شاکری‌نژاد همچنین انتخاب دکتر نیزاری به‌عنوان رئیس مرکز رشد را بسیارخوب دانست و اظهار داشت: تجربه معنوی بسیار خوبی در مرکز رشد وجود دارد و آماده هر نوع همکاری با مرکز هستم. شرکت‌ها و واحدهای فناور مرکز پیش از دوره کرونا پذیرش شده‌اند و به‌نظرم لازم است یک بازبینی درخصوص آن‌ها انجام شود. در مجموع از همکاری خوب همه واحدهای سازمان با مرکز رشد تشکر می‌کنم و برای دکتر نیزاری نیز آرزوی موفقیت دارم.

همچنین در این مراسم دکتر محمدعلی نیزاری، رئیس مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی خوزستان ضمن قدردانی از دکتر شاکری‌نژاد اظهار کرد: همواره از دور شاهد فعالیت‌های دکتر علوی و دکتر شاکری‌نژاد بوده‌ام و باوجود 9 سال عضویت در کارگروه توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال استان، شاهد تلاش‌های ایشان بوده و امیدوارم همچنان که تاکنون کار را ادامه دادند، از این به بعد نیز یاریگر مرکز رشد باشند.

وی با بیان این‌که مأموریت دانشگاه‌ها به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته بهبود وضعیت کیفی معیشت مردم است، گفت: در واقع دانشگاه‌ها باید اقتصاد و معیشت مردم را بهبود ببخشند، نه آن‌که مشکلی وجود داشته و بعد برای آن دانشگاه بسازیم. اکنون ضرورت موضوع کارآفرینی کاملا مشخص است و همه دانشگاه‌ها می‌دانند که باید به سمت کارآفرینی بروند.

رئیس مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: ثمره و میوه دانشگاه‌ این است که دانشجو کاری را یاد بگیرد و به جایی برسد که این برای مسئولان و استادان دانشگاه نیز لذت معنوی دارد. در واقع لازم است که در دانشگاه جایی وجود داشته باشد که به دانشجویان کار یاد بدهد و رهایشان نکند و مرکز رشد نمود این‌چنینی دارد.

نیزاری تصریح کرد: البته مرکز رشد به‌تنهایی نمی‌تواند همه چیز را باهم جمع کند و به یک عزم همگانی نیاز است که بتوانیم دانشجویان را به سمت تأسیس شرکت، ایجاد نوآوری، کسب اشتغال و تعریف فرآیندهای جدید هدایت کنیم. امیدوارم که در کنار یکدیگر بتوانیم مرکز را به یک بالندگی مناسب در شأن جهاددانشگاهی برسانیم و در این ایام کرونا که برای همه چالش اقتصادی ایجاد شده، این رسالت را هم بتوانیم به نحو شایسته انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاددانشگاهی خوزستان، در پایان این مراسم حکم انتصاب دکتر محمدعلی نیزاری ازسوی دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، توسط دکتر علوی به ایشان اعطا شد و رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اهدای لوح سپاس از تلاش‌های دکتر شاکری‌نژاد تقدیر کرد.

کلید واژه ها: مرکز رشد سلامت اشتغال مشاغل خانگی دانشجو


نظر شما :